Het Zeeuws Museum in 2017

Deze video’s zijn mede mogelijk gemaakt dankzij de bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Het Zeeuws Museum beschrijft perfect hoe het leven in Zeeland was en is. Werken uit het heden en verleden laten dit zien.

De Wonderkamers

Op de zolder van het Zeeuws Museum bevinden zich de Wonderkamers. In drie grote houten transportkisten, zijn kabinetten ingericht met de uitstraling van een historische Wunderkammer. Elke kabinet vormt een wereld in het klein. De vitrines staan boordevol (zo’n 800 voorwerpen in totaal) met de meest uiteenlopende Zeeuwse en exotische voorwerpen. Je ontdekt er naast alledaagse dingen ook eigenaardige stukken. Sommige zijn gewoon mooi om naar te kijken en andere vertellen juist weer opmerkelijke verhalen.

Wat ze met elkaar gemeen hebben, is dat ze een gevoel van verwondering oproepen. Wat stelt het voor? Waar komt het vandaan? Waarom is het hier? De voorwerpen inspireren en helpen je om nieuwe dingen te ontdekken of om herinneringen op te halen.

Thema’s in de kabinetten

Ieder kabinet heeft zijn eigen universele hoofdthema: Huis & Handel, Leven & Dood en Macht & Pracht.

Huis & Handel toont van alles op het gebied van handel, wonen en ontspanning. Van Chinees porselein tot koffieblikken; mooie kleden van sits tot rieten matten uit Indonesië en van een spelletje slabberjan tot mahjong.

In Leven & Dood zijn objecten te vinden die met afscheid, nieuw leven, familie en religie te maken hebben. Te denken valt aan Zeeuwse rouwkledingstukken, de Egyptische mummie, Indonesische vruchtbaarheidsbeelden, trouwringen, bijbels en koranstanden.

Het kabinet Macht & Pracht zet de menselijke behoefte aan uiterlijk vertoon en macht centraal. Veel glimmende objecten zoals de meest uiteenlopende sieraden (van Zeeuwse knopjes tot benen versieringen uit Papua), maar ook wapens, uniformen, onderscheidingen en portretten van staatshoofden zijn hier te vinden.

Wandtapijten

Wereldberoemde tapijten met zeeslagen uit de 16e eeuw. De zes beroemde Zeeuwse wandtapijten vertellen over de strijd van de Zeeuwen tegen de Spanjaarden in de Tachtigjarige Oorlog. Deze unieke serie is tussen 1593 en 1604 gemaakt in opdracht van de Staten van Zeeland.

Barstensvol verhalen

Brandende schepen, sterke verdedigingswerken en officieren vluchtend op een zandbank zijn allemaal te vinden op de wandtapijten van het Zeeuws Museum. Zes momenten uit de Tachtigjarige oorlog zijn afgebeeld. Ieder tapijt is rijk aan details en zit barstensvol verhalen.

Vier wevers kregen de opdracht van de Staten Generaal om de tapijten te maken. De tapijten dienden om de warmte vast te houden, de tocht buiten te houden en om de andere Staten te imponeren. Op de tapijten zijn verschillende zeeslagen afgebeeld. De belangrijkste boodschap die de afbeeldingen willen overbrengen is dat niet de Hollanders maar de Zeeuwen hebben de Spanjaarden verdreven!

Dit is Zeeland

Hoe vertel je op een actuele en aansprekende wijze het verhaal van Zeeland met zo’n uiteenlopende collectie? Vraag tien Zeeuwen naar wat Zeeland is en je krijgt evenzoveel verschillende antwoorden. Buiten de provincie kent men vooral de clichés als Zeeuws Meisje, zon, zee en mosselen. In Dit is Zeeland komen alle aspecten aan bod en meer. Wars van chronologie en conventies brengt de tentoonstelling vele perspectieven op de cultuur en geschiedenis van Zeeland samen.

Wat te zien?

Het resultaat is verrassend en divers. Honderden collectiestukken, waaronder een aantal nieuwe aanwinsten en bruiklenen, vertellen een verhaal over Zeeuwen door de eeuwen heen. Levens op het (ei)land en op zee, in vrede en in oorlog, aan de macht en in de luwte, leeg en overbevolkt. Hoewel de presentatie grotendeels historische stukken laat zien, is er ook ruimte voor hedendaags werk. Zo maakt het ontwerperscollectief We Make Carpets speciaal voor Dit is Zeeland drie installaties van schelpen. Ook kocht het Zeeuws Museum het werk Onuitgesproken Gedachten aan van filmmaker en beeldend kunstenaar Bojan Fajfrič.

Promo | In 2017: het Zeeuws Museum

In 2017: het Zeeuws Museum