De collectie van het Thermenmuseum

In het zuiden van Limburg liggen de imposante restanten van een heel bijzonder gebouw uit een heel ver verleden. Dit gebouw is een 2000 jaar oud Romeins badhuis die ook wel thermen genoemd wordt. En hier ontleedt het Thermenmuseum zijn naam! Logischerwijs staat het badhuis centraal in dit museum maar er is ook een gevarieerde collectie van objecten aanwezig die een beter beeld geven van het leven in de Romeinse tijd in de regio.

Het Badhuis

Het gigantische badhuis heeft anderhalf jaar lang in de steigers gestaan voor een prachtige restauratie die het terugbracht naar de staat waarin het gevonden werd in 1941. Het badhuis stond op de locatie van de Romeinse plaats Coriovallum, en zijn grootte en pracht onderstreepte de omvang en welvaart van deze nederzetting. Bij de restauratie werden technieken gebruikt die de Romeinen zelf ook gebruikten al die jaren geleden. Er zijn ontbrekende bouwstenen vervangen en met lokale klei werden handmatig replica’s gecreëerd van dakpannen en tegels. En sinds 2 maart 2018 is deze 2.500 m2 historie weer geopend voor het publiek om te bekijken. Naast dit gigantische oppervlak aan baden is er ook 500 meter aan Romeins muurwerk te bewonderen!

Romeinse badcultuur

Het nemen van een bad had een belangrijke rol in de Romeinse samenleving. Openbare baden zoals deze dienden niet enkel om jezelf snel schoon te krijgen maar vervulde ook de functie van wellnesscentrum, sportschool en gezondheidscentrum. Daarnaast was het een openbare plaats dus hield het ook een belangrijke sociale rol. Het was de perfecte plek om belangrijke zaken te bespreken en tevens een plaats voor vrienden om bij te praten.

Expositie Romeins Zuid-Limburg

In vijf thema’s weet het museum in de expositie Romeins Zuid-Limburg veel belangrijke aspecten van het dagelijkse Romeinse leven uit te lichten. Deze zijn: bouwen, leven op het platteland, Romeinse wegen, geloof & begraven en het leven in de stad. Elk thema wordt behandeld door middel van reconstructietekeningen, foto’s en natuurlijk archeologische voorwerpen. Ook kan je je kennis over de Romeinen testen door een van de vele spelletjes van deze expositie te spelen.

Mini-docu

Promo