De collectie van OosterscheldeMuseum

In de collectie van het OosterscheldeMuseum in Yerseke is van alles te weten te komen over mossel- en oestervissen en verdronken dorpen. Zeeland is in het verleden onlosmakelijk verbonden geweest aan de invloed van de zee. Heftige stormen hebben het gebied geteisterd, met alle gevolgen van dien.

Geschiedenis Zeeland

Het museum bestaat uit twee themazalen. De eerste zaal is gewijd aan de  geschiedenis van Zeeland. In 1530 was er een hevige stormvloed in Zuid-Beveland. Inmiddels waren de inwoners van het land voorbereid op de gevolgen van de zee. Zij bouwden speciale hutten op een terp. Bij vloed konden de bewoners de zolder van de woning in vluchten. In 1532 kwamen er 18(!) dorpen onder water te staan. Dit zorgde ervoor dat er enorm veel bezittingen van de dorpsbewoners gevonden zijn in de omgeving de loop van de tijd. Een aantal van dit soort objecten wordt in het museum getoond.

Schaal- en schelpdieren

Veel Zeeuwen leefden van de visvangst. Er was een pannencultuur, dit is het winnen van oesters. De oesterboeren haalden in het voorjaar de pannen – stukken steen waar oesters zich aan kunnen nestelen – uit zee. De vangst werd verscheept door heel Europa. Alles wat met het vissen te maken heeft is te zien in de tweede zaal van het museum.

Heb jij er al trek van gekregen? Yerseke is een écht oesterdorp waar je verse vis kan eten. Een leuke (en lekkere) afsluiting van je museumbezoek!

Wil je meer weten over de collectie van het OosterscheldeMuseum? Bezoek dan de website

Promo | het OosterscheldeMuseum

De collectie van het OosterscheldeMuseum

OosterscheldeMuseum

Maandag12:3016:30
Zondag Gesloten

Regulier (13 jaar en ouder)€4.00
Groepen van 4 personen (incl. film en koffie/thee met bolus) (p.p.)€8.00
Kinderen (t/m 12 jaar) Gratis
Voor groepsontvangsten is het museum per gemaakte reservering ook 's ochtends geopend. De meest actuele informatie over openingstijden, entreeprijzen en rondleidingen vind je op de website van het museum.