De collectie van het Kristalmuseum

Een prachtig kristal of misschien wel een glad geslepen edelsteen. Iedereen heeft in zijn leven ooit één of meerdere stenen in zijn bezit gehad. Of het nu een los exemplaar was of misschien een klein steentje in één van je sieraden. Wij mensen raken iedere keer weer verwonderd over de schoonheden die deze stenen bij zich dragen. In de collectie van het Kristalmuseum valt alles over deze unieke stenen te ontdekken.

In de Gelderse stad Borculo, in de gemeente Berkelland, staat een heel bijzondere en grote collectie aan kristallen, mineralen, edelstenen en fossielen. Het Kristalmuseum wordt beheerd door de Stichting Geologisch Centrum Nederland en neemt de bezoeker miljoenen jaren terug de tijd in. Daarmee heeft het museum één van de grootste verzamelingen reuze kristallen in Europa.

Mineralen

Onze aarde bestaat al miljoenen jaren. Het is daarom ook niet zo raar dat er meer dan vierduizend verschillende mineralen zijn gevonden in de bodem van onze aarde. Mineralen die, tijdens het ontstaan van de aarde, zijn gevormd door verscheidene chemische elementen. Ieder mineraal kenmerkt zich weer door zijn zeldzaamheid. In het Kristalmuseum leer je hoe mineralen een belangrijke rol spelen in het creëren van andere gesteenten.

De collectie

In dit museum vind je een enorme collectie aan prachtige kristallen. Ieder kristal kent zijn eigen vormen en heeft een andere grootte. Kenmerken die ontstaan door verschillende opbouwen van moleculen.

Ook bij de collectie aan kristallen is te zien wat voor een belangrijke rol mineralen spelen. Elk mineraal heeft namelijk, afhankelijk van de temperatuur en druk, zijn eigen kristallen. Daarbij is het ook belangrijk hoe lang het mineraal krijgt om zijn eigen kristal te vormen. Tijd speelt namelijk ook een erg belangrijke rol in dit proces.

Ontdek in de collectie van het Kristalmuseum welke unieke kristallen door verschillende mineralen worden gevormd. Of neem een kijkje tussen de edelstenen. Van diamanten en robijnen tot saffieren: ieder kent zijn eigen vorm en kleur.

Fossielen

Ook beschikt het Kristalmuseum over een bijzondere collectie aan fossielen. Bestudeer bijvoorbeeld het skelet van een holenbeer of aanschouw de overblijfselen van dinosauriërs. Aan de hand van deze prachtige collectie ontdek je van zo dichtbij mogelijk de geschiedenis van onze aarde en de ontwikkeling van het leven.

Kan jij nu al niet wachten om de schoonheden uit het binnenste van onze aarde te zien? Reis dan snel af naar het Kristalmuseum óf bekijk de mini-docu!

Voor meer informatie over het museum bezoek je hun website. Wil je blijven leren over musea in de omgeving van Borculo? Wij namen eerder een kijkje voor je bij Historisch Museum de Scheper in Eibergen.

Promo | De collectie van het Kristalmuseum

De collectie van het Kristalmuseum

Kristalmuseum
Burgemeester Bloemersstraat 1
Borculo

Dinsdag Gesloten
Donderdag Gesloten
Vrijdag Gesloten
Zondag Gesloten

Volwassen€12.50
Kinderen (t/m 12 jaar)*€12.50
De tickets voor kinderen zijn inclusief digitale speurtocht en workshop goudwassen.