De collectie van het Gevangenismuseum

Het Gevangenismuseum neemt zijn bezoekers mee in een reis door de geschiedenis van misdaad. Misdaad en straf zijn van alle tijden, maar door de eeuwen heen is er veel veranderd wat betreft de manier waarop gestraft wordt. In het Gevangenismuseum te Veenhuizen ontdek je alles over straffen van vroeger én nu, ontdek je hoe een gevangenis er vroeger uitzag en hoe omgegaan werd met gevangenen.

Van ‘pauperparadijs’ tot gevangenisdorp

Veenhuizen heeft verschillende typeringen gehad: van strafkolonie, pauperparadijs en gevangenisdorp. Gevangenismuseum vertelt het verhaal van het dorp als onderdeel van de Koloniën van Weldadigheid voor weeskinderen en bedelaars, als rijkswerkinrichting en als gevangenisdorp.

Hét uitje voor kinderen

Een bezoekje aan het Gevangenismuseum is hét ideale uitje. Niet voor niks is het museum in 2019 voor het vierde jaar op rij uitgeroepen tot beste Kidsproof museum van Drenthe. Voor kinderen is er namelijk van alles te doen! Zo is er de ‘Lange Leo kinderroute’ en de spannende speurtocht ‘De Vloek van Veenhuizen’. Maar ook vinden er kleurwedstrijden plaats en zijn er tekenfilms te kijken in de Bajesbios!

Promo

Mini-docu