De collectie van het Fries Landbouw Museum

Het Fries Landbouw museum neemt je mee in de rijke geschiedenis van deze Nederlandse provincie, die bol staat van veeteelt, land- en akkerbouw. Deze reis is onder meer te maken aan de hand van de boerderijen, in de volksmond ook wel de kathedralen van het landschap. Dit is onderverdeeld in drie pijlers: de boerderijen en het landschap, de cultuur en de mechanisatie en de productie van eten van het Friese land. De boerderijen kleuren de provincie en zijn door de jaren heen geëvolueerd, tot de gebouwen zoals wij ze nu kennen. Het oorspronkelijke boerenbestaan begon zo’n 2000 jaar geleden op de terpen, dit zijn als het ware voortdurend opgehoogde heuvels om droge voeten voor mens en dier te houden voor een steeds rijzende zeespiegel in onze zeekleigebieden.

Vooruitgang

Gedurende de middeleeuwen was er behoefte aan meer bescherming dan de primitieve terpen boden, waarmee de eerste langhuisboerderijen hun oorsprong kennen. Deze kenden een klein stenen hoofdgebouw met daarnaast een hooiberging, deze boerderij geldt als prototype voor alle boerderijen die hierop zouden volgen. Zo ook de kop-hals-rompboerderij, waarin woon en werkruimtes op zeer effectieve wijze aan elkaar waren verbonden. Tot slot neemt het museum je mee naar de oorsprong van de stelpboerderij.

Schilderkunst

De hele geschiedenis van de landbouw in Friesland is te zien in objecten, foto’s, maar ook schilderijen. Verwonder je met de werken van Albert van der Poort en andere kunstenaars die op magische wijze de 18e eeuwse landschappen weten te vangen op doek. Het museum is gevestigd in de WC de Groot boerderij, gebouwd in 1909 en voor zijn tijd een ontzettend innovatief en modern bouwwerk.

Een bezoek aan het Fries Landbouw Museum is leuk voor het hele gezin, zo zijn er voor jonge en oudere kinderen verschillende speurtochten en activiteiten. Wil je meer weten over dit museum, bekijk dan de museumpagina of neem een kijkje op de website.

De collectie van het Fries Landbouwmuseum

Fries Landbouw Museum

Regulier€8.00
Kinderen (6 t/m 12 jaar)€4.50