De collectie van het Educatorium

Wil je je inleven in hoe je opa en/of oma vroeger les kregen? Het Educatorium is hiervoor de perfecte plaats. Waan je in het verleden en geniet van alle lesmaterialen die vroeger, maar ook nu, in gebruik waren.

Les

Mocht je toch niet kunnen voorstellen hoe lessen vroeger plaatsvonden, dan is er ook een klas die je kan volgen. In deze les krijg je de strenge regels van vroeger mee en zie je ook hoe leerlingen vroeger werden gestraft. Ontzettend leuk om dit mee te krijgen!

Illustraties

De lesmaterialen die gebruikt werden om te leren lezen zijn geïllustreerd door Cornelis Jetses en Johan Herman Isings. Jetses maakte de tekeningen voor aap, noot, mies, maar ook andere illustraties voor boeken. Isings daarentegen heeft altijd afbeeldingen gemaakt voor lesmaterialen, waaronder grote schoolplaten.

Niet alleen voor kleinkinderen en hun grootouders is dit museum geschikt, maar ook docenten komen hier graag. Deze manier van lesgeven is de basis geweest voor de lesmethodes van nu. Niets leukers dan een dagje herinneringen ophalen!

mini-docu

promo