De collectie van Dorpmuseum De Kluis

Gevestigd in een voormalige diepvrieskluis uit 1958, vertelt Dorpsmuseum De Kluis verhalen over het dorp Eext en omgeving. De collectie van het museum reikt van de steentijd tot het heden.

Het gebouw

In 1955 is dit gebouw dat van buiten op een platte doos lijkt gebouwd. In het verleden stond dit type gebouw in alle dorpen in de nabije omgeving. Het gebouw was is handen van een coöperatie die diepvrieskluizen huisvestte. Dorpsbewoners konden hier hun groenten en fruit bewaren. Rond 1975 hadden de meeste huishoudens zelf beschikking over een diepvries of koelkast en daarmee werd het gebouw overbodig.

Dorpsmuseum De Kluis

3.000 v.Chr werd dit gebied voor het eerst bewoond. Destijds waren er veel nederzettingen, hiervan zijn in de grond nog veel sporen te vinden. Denk hierbij aan pijlpunten maar ook vuistbijlen. In het museum is een maquette te bekijken waar de omgeving Eext omstreeks 1754 wordt weergegeven. Je ziet hoe het dorp eruitzag en wat er veranderd is aan het dorp.

Het gereedschap

De ambachtsgereedschappen zijn allemaal afkomstig uit het dorp Eext. In de vitrine kun je gereedschap zien dat vroeger door schoenmakers werd gebruikt. Ontdek wat een bakker vroeger gebruikte om het dorp in broodjes te voorzien. Vroeger woonden en werkten iedereen in het dorp. Zo rond de jaren 70 veranderde dit echter naar een dorp waar men woont maar elders werkt.

Reis af naar het Drentse Eext en ontdek Dorpsmuseum De Kluis. Stap binnen in een oude diepvrieskluis en ontdek de verhalen van het dorp en de omgeving!

Promo

Mini-docu

Dorpsmuseum De Kluis

Dinsdag Gesloten
Donderdag Gesloten
Vrijdag Gesloten
Openingstijden van juni t/m september: overige maanden op afspraak.