De collectie van De Museumfabriek

De Museumfabriek is gevestigd in naar alle waarschijnlijkheid de bekendste wijk van Enschede, namelijk in Roombeek. In 2000 vond hier de vuurwerkramp plaats. Juist vanwege die ramp staat het museum nu hier, vertelt medewerker Nikki Olde Monnikhof. Het museum is geen traditioneel museum waar je alleen vanaf een afstandje naar kunstwerken en andere bijzondere objecten mag kijken. Integendeel: je wordt verrast, raakt verwondert en gaat zelf aan de slag.

Samenhang

In de Museumfabriek draait het om de ‘samenhang der dingen’. Het gaat over hoe natuur, cultuur, wetenschap en techniek van invloed zijn op elkaar. De Wunderkammer toont de rijkdom van de collecties en de magie van alle bijzondere objecten. Je ziet hoe de mens naar de dieren kijkt bij het ontwikkelen van robots. Je leert over wereldreizigers en hun routes. Je loopt onder een sterrenhemel door. En je ervaart de magie van wit en maakt kennis met eeuwenoude sagen en legenden.

Doen en maken

In de Makerspace laat je jouw creativiteit de vrije loop. Hier maak je de meest bijzondere dingen met de 3D-printer, lasersnijder, foamcutter en nog veel meer apparatuur. In de Sterrenwacht, op het dak van het museum, neem je een kijkje in het heelal en in het BankGiroLoterij Auditorium worden lezingen en workshops georganiseerd.

De collectie van De Museumfabriek

De Museumfabriek