De collectie van De Karstenhoeve

Ontdek De Karstenhoeve

De museumboerderij laat het leven op de boerderij zien rond 1900. De boerderij stamt uit 1680. Een groot deel van De Karstenhoeve verkeert nog in originele staat. In het voorhuis stap je binnen in een keuken zoals deze in 1900 eruit zag. Loop door de keuken en ontdek de weckpotten met voedselvoorraden in de kelder. Dwaal door de opkamer en zie bedstedes van dichtbij. In de pronkkamer is een kabinet te vinden met een grote collectie linnengoed. Breng een bezoek aan de zolder en ontdek de wisselende tentoonstellingen. De schuur van de museumboerderij staat vol met oude landbouwmachines en boerenwagens. Naast dat het museum de geschiedenis van Ruinerwold vertelt, zijn er ook veel spreekwoorden en gezegdes die afstammen van de boerderij te ontdekken.

Waar komt de naam vandaan?

De boerderij is gebouwd door de familie Karsten en is tot 1841 in het bezit geweest van deze rijke familie. In het haarstedenregister wordt de boerderij met de familie Karsten in verband gebracht vanaf 1742. Destijds werd ‘Karsten’ anders geschreven, namelijk als Kerziens/Carsijns/Carstens.

Altijd al meer willen weten over het boerenleven rondom 1900? Kom dan naar Ruinerwold en breng een bezoek aan Museumboerderij De Karstenhoeve.

Promo

Mini-docu

Museumboerderij de Karstenhoeve
Dokter Larijweg 21
Ruinerwold

Zondag Gesloten

Regulier€5.75
Kinderen (tot 12 jaar)€2.00
Kinderen (tot 6 jaar) Gratis
De openingstijden zijn seizoensgebonden. Ga voor de meest actuele informatie naar de website van het museum.