At the NDSM wharf in Amsterdam you will find the graffiti and street art museum STRAAT. In the collection of STRAAT you will find 150 works by 130 different artists from all over the world.

The origin of graffiti

Graffiti has its origins in the 1970s. It started with painting subway cars and writing your name repeatedly. There were all rules to this. Eventually more and more artists distanced themselves from these rules in order to create their own style. The works of these artists grew bigger and eventually developed into large murals on the street. You can see this development life-size in the museum.

Five themes

The museum is divided into five themes: personal, aesthetic, connected, conscious and empathetic. The works from the museum’s collection are all grouped under one of these themes. Some pieces leave nothing to the imagination, while others are made to give the visitor an active interpretation of what the artist means. The artists have been inspired by the environment in which they find themselves. For example, life in large cities, social themes or everyday themes.

Mariniersmuseum in Rotterdam, het stoerste museum van de stad! Het museum bevindt zich middenin het centrum van Rotterdam. Het Mariniersmuseum gaat over het Korps Mariniers, een van de oudste onderdelen van de Nederlandse krijgsmacht. Je komt door de collectie van Mariniersmuseum te weten wat de rol van deze troepen zijn binnen de wereld.

Bezoek

In deze video neemt Milan twee bezoekers mee op een rondleiding door het museum. Samen met hen loopt het door het museum. Het begint bij de geschiedenis van het Korps Mariniers, waarvan de voorloper in 1665 is opgericht. Zij werden voornamelijk op zee ingezet. In het museum staat de benadering in het teken van die van de mariniers zelf, namelijk stoer en gericht op doen en aanpakken. Naast de vaste opstelling met historische objecten zijn er interactieve elementen te vinden. De bezoeker mag zelf een loodzware rugzak tillen en een helm opdoen.

Tentoonstelling 

In de familietentoonstelling ‘Mariniers op Missie’ krijg je een spannende missie en moet je binnen de tijd bij het doelwit terecht komen. Beantwoord je alle vragen correct, dan is de missie geslaagd. Om de ervaring zo realistisch mogelijk te maken, mag je zelfs echte marinierskleding aan!

 

Voor meer informatie over de collectie van Mariniersmuseum kan je terecht op hun website.

Wanneer kom je nu eigenlijk in aanraking met de Marechaussee? Bij de paspoortcontrole op het vliegveld bijvoorbeeld. Maar wat houdt hun beroep verder in? In het Marechausseemuseum in Buren (Gelderland) worden verhalen van Marechaussee van het verleden en heden verteld.

De collectie

De Marechaussee zorgt voor de veiligheid van Nederland. Alles wat daarbij komt kijken wordt in het museum tentoongesteld. Het Marechausseemuseum heeft een bijzondere collectie. De vaste expositie vertelt op sfeervolle wijze het verhaal van de Koninklijke Marechaussee. Er zijn veel verschillende objecten te vinden. Denk aan voertuigen zoals jeeps, maar ook aan wapens en uniformen. Aan de hand van al deze voorwerpen, wordt het verhaal van de Koninklijke Marechaussee verteld. Zij doen een groot aantal verschillende taken voor ons land. Namelijk het bewaken van de grenzen, het bewaken en beveiligen van personen zoals het Koninklijk Huis en het bewaken van de krijgsmacht door internationale en militaire politietaken.

Dossier Oss

De bende van Oss waren een groep criminelen die in de negentiende en begin twintigste eeuw actief was rondom Oss. Er waren destijds veel moorden, smokkelarij, kortom er was veel geweld. Vanuit heel het land werd de Marechaussee in Oss verzameld om deze bende in toom te houden. Bij de expositie ‘Dossier Oss’ kom je alles te weten over deze zogenaamde bende.

Interactief

In het M-lab kun je zelf forensisch onderzoek doen. Er is een plaats delict en je mag zelf op inspectie uit om speciale sporen te herleiden. Zo kun je een goed beeld krijgen van alle taken van de Marechaussee.

Tegenwoordig is het heel normaal om al je brood, koek en snoepjes in een grote supermarkt te kopen. Iets meer dan een halve eeuw geleden deed men deze boodschappen bij een echte (banket)bakker. Hoe de Nederlandse cultuur zich heeft gevormd heeft invloed gehad op het bakken. Er zijn veel invloeden vanuit Indonesië en Suriname geweest op de producten die door Nederlanders worden gegeten. In de collectie van Bakkerijmuseum De Oude Bakkerij zie, ruik én proef je hoe jouw supermarktkoekjes vroeger bij de échte banketbakker werden gemaakt.

De collectie

In Bakkerijmuseum De Oude Bakkerij in Medemblik leer je over de Nederlandse bakkerij en haar geschiedenis. Suiker was bijvoorbeeld erg kostbaar en dat had invloed op de producten die er gemaakt werden. Naast suiker zijn er enorm veel ingrediënten uit het buitenland naar Nederland gekomen. Denk aan cacao, kaneel en andere specerijen.

Verder kun je ook zelf lekkernijen bakken en proeven. Het museum is opgedeeld in drie routes die te volgen zijn. Het verhaal van het brood, het verhaal van de koek en het verhaal van de banketbakkerij. Iedere soort heeft zijn eigen specialiteiten, technieken en geschiedenis.

Brood

Bijna iedere Nederlander eet dagelijks brood. Het brood van nu is echter niet hetzelfde als het brood van vroeger. In het Bakkerijmuseum leer je van alles over het broodbakken door de tijd heen.

Koek

Al sinds de Middeleeuwen eet men koek. In het museum is een groot aantal vormen voor koeken te vinden en zie je precies hoe het wordt klaargemaakt.

Banket 

Wie houdt er nu niet van snoep? In het Bakkerijmuseum is enorm veel zoetigheid te vinden. Tijdens een demonstratie kun je zien hoe je favoriete snoepgoed gemaakt wordt. Eén ding is zeker; er zit véél suiker in!

Wil je meer zien van de collectie van het Bakkerijmuseum De Oude Bakkerij? Bezoek dan hun website

Het Nederlands Tegelmuseum (Dutch Tile Museum) displays the largest and most versatile collection of Dutch wall tiles and tile pictures from the late Middle Ages to contemporary ceramics. An unique and historically important collection of a special branch of Dutch design.

Collection

Five centuries of art, culture and history melt together in an apparently simple building material. That’s what makes it so exciting. The Netherlands has a unique place in the history of tiles, tile pictures and ceramics. You can see this in the museum. Ceramics are timeless and reflect the developments in art, technology, architecture and everyday life. The collection of the Dutch Tile Museum is diverse. You will find impressive tile panels that have decorated palaces, churches, schools, shops and houses for centuries. From Dutch Renaissance to Baroque, from tiles in Art Nouveau and Art Deco style to works of art by Maurits Escher and Karel Appel, among others.

Just decades ago, handmade tiles were still an everyday phenomenon in Dutch homes and buildings. Now that this image is increasingly disappearing, the Dutch Tile Museum ensures that this traditional Dutch piece of culture is not lost. The representations on tiles tell a lot about the lives of our ancestors and thus form a mirror of our history.

Of course, the Dutch Tile Museum also pays attention to the production process of the tile; through photos, tile pictures and an exhibition of machines, tools and raw materials.

On display

In the first room visitors learn how the tile was produced. The following rooms provide a historical overview of the development of Dutch tile from the 16th to the 20th century. You can also see examples of tiles from the 18th and 19th centuries. In these times large numbers of tiles with landscapes and pastoral scenes were made. A fireplace has been built in one wall with a few Frisian flower vases and festoons with musical instruments.

There is a room where tiles and tile panels depicting biblical scenes in blue and manganese are displayed. An important place is occupied by a tiled fireplace that was typical for houses and farms in the region from Zaandam to Enkhuizen in the province of North Holland. The tiles of these fireplaces were made in Amsterdam and Harlingen. This fireplace is known as “smuiger”. In another room you can see two themes: ships and sea creatures. Rare tiles are presented in the display cabinets, of which only a few copies exist. The rarest is the “tulip tile” of which only 23 copies are known.

In the cinema you can see many large tile pictures that come from early twentieth-century buildings. Almost all of those buildings have now been demolished. In some tableaux you recognize the Jugendstil or Art Nouveau style. This style was very popular in the early twentieth century.

All in all, this tile museum is very diverse and a special introduction to the culture and art of tile making.

De collectie van Het Scheepvaartmuseum is één van de grootste en meest vooraanstaande maritieme collecties ter wereld met circa 400.000 objecten, waaronder schilderijen, scheepsmodellen, navigatie-instrumenten en wereldkaarten. Ontdek 500 jaar Nederlandse maritieme geschiedenis en ervaar hoe sterk deze verbonden is met de samenleving van vandaag en van de toekomst.

Kompas naar de wereld

Niet alleen de collectie is bijzonder, ook de architectuur van het museum is uniek. Bij aankomst in de binnenplaats sta je onder een dak dat is gebaseerd op een zeekaart. ‘Dit is het kompas naar de wereld’, stelt directeur Michael Huijser. Het motto van het museum is dan ook: water verbindt werelden. Een wandeling door de drie vleugels van het gebouw, brengt de bezoeker langs diverse vaste en wisseltentoonstellingen.

Fake news

Het grootste schilderij van het museum toont de slag bij Gibraltar. Het was de eerste slag van de Nederlandse marine buiten het eigen land. Er vielen veel slachtoffers in de strijd, zowel Spanjaarden als Nederlanders. De Nederlanders wonnen uiteindelijk deze slag. Ter nagedachtenis aan deze zeestrijd gaf prins Maurits in 1621 de opdracht om een schilderij ervan te maken. Ook zijn vlaggenschip staat afgebeeld op het doek, maar de prins is nooit aanwezig geweest bij de slag. De verwijzing naar zijn aanwezigheid is fake news.

Bekijk de documentaire voor een compleet beeld van het museum en laat je toespreken door de directeur. Bezoek hier de website van het museum voor meer informatie over alle tentoonstellingen die het museum rijk is.

Van Prehistorie tot Pinkpop

Het Limburgs museum heeft een ontzettend rijke collectie die je meeneemt door de tijdperken van de (pre-)historie van Limburg. De provincie van Limburg mag dan jong zijn, maar de geschiedenis van dit gebied is al hartstikke oud. Een kwart miljoen jaar geleden waren hier al mensen, en in het Limburgs museum kan je dit allemaal zien, van Prehistorie tot Pinkpop!

Archeologische tentoonstelling

De eerste Nederlanders, de eerste mensen die in Limburg geweest zijn, zijn de Neanderthalers. Een kwart miljoen jaar geleden, hebben ze in Maastricht gekampeerd. Daar zijn sporen van vuur en vuurstenen gevonden. De neanderthalers hebben dus een korte periode daar gewoond of rondgetrokken. Dat is ook eigenlijk het begin van ‘onze tijd’: het begin van Limburg en ook het begin van de archeologische tentoonstelling in het Limburgs Museum.

De Romeinse Tijd

In Limburg zijn er heel veel sporen van de Romeinen gevonden. De Romeinen hebben een groot gebied veroverd, waaronder ook hedendaags Limburg. In Limburg stonden ontzettend veel villa’s voor de enorme hoeveelheid graan die de soldaten nodig hadden bij de grens aan de Rijn. In Limburg, langs de Maas, liepen ook hele belangrijke Romeinse wegen. Van twee belangrijke bruggen daarvan, zie overblijfselen van in het Limburgs Museum.

Middeleeuwen en de 17e & 18e eeuw

Natuurlijk zijn er ook opgravingen van de middeleeuwen en beelden uit de latere 16e, 17e en 18e eeuw die bewaard zijn gebleven, die aan bod komen. Limburg is een erg katholieke provincie. Dat is dan ook goed terug te zien in de collectiestukken van de tentoonstellingen die je door de middeleeuwen en de latere eeuwen meeneemt vóórdat Limburg officieel een provincie werd in de 19e eeuw. Leer alles over de geschiedenis van Limburg en maak alvast kennis met het rijke aanbod tentoonstellingen van het Limburgs Museum in Venlo, in onze mini-docu!

Je bent geboren en getogen in Nederland, maar misschien zijn je ouders of grootouders dat niet. Twee totaal verschillende culturen waar je in dit geval dagelijks mee te maken krijgt. Of misschien ken je wel iemand waarbij dit het geval is. Maar wat ben je dan precies? Identificeer je je meer met de Nederlandse cultuur of toch liever met de cultuur van je ouders of grootouders? Een vraag die haast centraal komt te staan in deze editie van Door de ogen van… .

Samen met Ajouad El Miloudi baan je je een weg door de tentoonstelling Fenduq in het Fries Museum. De presentator, die onder andere bekend is van verschillende KRO-NCRV programma’s, komt in deze mini-docu opnieuw oog-in-oog te staan met de cultuur van zijn ouders. Door de ogen van Ajouad ontdek je de prachtige verhalen.

Fenduq

Glanzend hout, blinkend koper en geslepen parelmoer. In het Fries Museum komen materialen van over de hele wereld samen in verschillende ambachtelijk gereproduceerde motorblokken. Van de kleinste schroefjes tot de cilinderkop: elk onderdeel wordt met de hand nagemaakt door internationale ambachtslieden. Dit allemaal onder leiding van de Belgische kunstenaar Éric van Hove.

Van Hove werd geboren in Algerije als zoon van Belgische ingenieurs die zich inzetten voor ontwikkelingsprojecten. Toen het gezin terugkeerde naar België, volgde Éric zijn studie aan de kunstacademie in Brussel. Tegenwoordig woont de kunstenaar in Marakesh en werkt hij samen met verschillende ambachtslieden over de hele wereld.

Zo ook bij zijn grote overzichtstentoonstelling Fenduq. Hierin is te zien wat mensenhanden kunnen maken. Dit terwijl het werk je ook tegelijkertijd aan het denken zet over globale vraagstukken. Het motorblok staat voor de kunstenaar namelijk symbool voor de industrialisatie, die in veel landen het einde betekende van de klassieke ambacht. Echt handwerk moet plaats maken voor lopendebandwerk.

Fryske motor

Voor het Fries Museum ontwikkelt Éric van Hove een gloednieuw werk. Tijdens de tentoonstelling werkt de kunstenaar samen met vakmannen uit Friesland, Marokko, Zweden en Indonesië. Samen werken zij aan de motor uit een veldhakselaar. Deze Claas Jaguar veldhakselaar is namelijk een geliefd landbouwvoertuig op het Friese platteland. Er worden verschillende materialen en technieken in dit nieuwe kunstwerk gevoegd. Van Marokkaans houtwerk tot Hindelooper schilderwerk en van Indonesisch snijwerk tot Zweeds glaswerk. De maak van de ‘Fryske motor’ is ook in de tentoonstellingsruimte te aanschouwen.

Reis in de mini-docu samen met Ajouad El Miloudi naar het Fries Museum en laat je verwonderen door het vakmanschap.

Disclaimer: De tentoonstelling ‘Fenduq’ was vanaf 2 februari 2019 t/m 5 januari 2020 te bewonderen in het Fries Museum in Leeuwarden. 

Een gepassioneerde ondernemer met een eigen garage in Eindhoven. Daar begon het op 1 april 1928 allemaal mee voor Hub van Doorne. Met zijn passie en vernieuwende ideeën heeft de Nederlander zich steeds verder kunnen ontwikkelen. In het DAF Museum in Eindhoven, op dezelfde plek waar het allemaal voor meneer van Doorne begon, worden de innovatieve ideeën van de wereldwijde autofabrikant nog altijd tentoongesteld.

Auto’s van toen

Van glimmende en compacte personenauto’s tot enorme Dakar-rally trucks. Je kan het zo gek niet bedenken of het komt wel ter sprake in het DAF museum.

Trucks

Het museum lijkt echter wel één duidelijke favoriet te hebben, namelijk de truck. Tijdens je bezoek aan het DAF museum merk je dat dit voertuig toch wel een speciaal plekje in het DAF-hart heeft. Van verschillende vrachtwagens en aanhangwagens tot speciale voertuigen, zoals legertrucks.

De helder blauwe DAF trailerbus is hier een prachtig voorbeeld van. Dit pareltje is een aanhangwagen die vroeger werd gebruikt voor het vervoer van personeel. De rode leren bankjes brengen nog altijd de echte jaren ’50 vibe met zich mee. Het lijkt haast alsof de tijd in deze bus stil is blijven staan.

Prototypes

Naast de geproduceerde auto’s bestaat de collectie ook uit veel prototypes. Veel van deze prototypes zijn nooit in productie gegaan. Als bezoeker krijg je hierdoor een dieper kijkje in het ontwerpproces van de autoproducent. Vanaf het ontwikkelingsproces van een voertuig tot ontwerpen die het nooit tot de markt hebben gehaald.

Innovatief

Toch draait het in het museum niet alleen maar om de auto’s. De nadruk wordt vooral gelegd op de technische innovaties van DAF. Deze worden dan ook met trots tentoongesteld in het museum. Aan de hand van verschillende prototypes en onderdelen is te zien hoe het bedrijf zich probeerde te onderscheiden van andere bedrijven.

Trado

Met name voor defensie heeft de autoproducent heel wat bijgedragen. Niet alleen op het gebied van trucks, maar ook qua onderdelen. Aan de hand van een nieuw ontwikkelde aandrijving, wist de producent het voor hen namelijk makkelijker te maken om op onverharde wegen te rijden. Een innovatieve uitvinding die Trado is genoemd en speciaal is ontwikkeld voor defensie.

Vervoer van goederen

Dat vervoer van goederen een hoge prioriteit was bij de producent, komt al helemaal naar voren in twee grote uitvindingen: de DAF tanktrailer én de DAF losser. Hoewel de twee zich focussen op andere voertuigen, zijn het wel belangrijke uitvindingen in het goederenvervoer geworden.

Zo richt de DAF tanktrailer zich juist op het luchtvervoer. Het is speciaal ontwikkeld voor het vervoer van benzine voor straalvliegtuigen. Waar het voorheen ruim twintig minuten duurde om de tank van een straalvliegtuig helemaal vol te tanken, was dit nu opeens in drie minuten mogelijk. Door deze uitvinding werd het hierdoor steeds gemakkelijker en sneller om een straalvliegtuig op te laten stijgen.

De DAF losser richtte zich daarentegen juist op de spoorwegen. De losser hielp bij het laden van spoorwegcontainers van een trein naar bijvoorbeeld een truck. Hiermee vond DAF een oplossing voor het intermodaal transport.

Bekijk nu de nieuwe mini-docu op onze website en ontdek meer over de vindingrijke collectie. Of rij met piepende wielen naar het DAF Museum om de collectie met eigen ogen te aanschouwen.

Klik hier voor een overzicht van de video’s van MuseumTV.

William Kentridge –  10 Drawings for Projection

William Kentridge (Johannesburg, 1955) studeerde politicologie en African Studies. Kentridge staat bekend om zijn bijzondere animatiefilms, houtskooltekeningen en installaties opgebouwd uit film, geluid, muziek en sculpturale objecten. In 2015 schonk de kunstenaar 10 Drawings for Projection (1989-2011) aan het Eye filmmuseum. Deze tien korte animatiefilms zorgden voor zijn internationale doorbraak. De films tonen de bewogen geschiedenis van Zuid-Afrika. Ze geven een wijde blik op het oeuvre van Kentridge en een kijkje in het leven in Zuid-Afrika na de afschaffing van de apartheid.

Door de ogen van… Stephanie Afrifa

Stephanie is kunstkenner en curator en laat haar licht schijnen op de tentoonstelling 10 Drawings for Projection. De werken zijn educatief en maken je nieuwsgierig. De teksten gecombineerd met het beeld geven realistisch weer wat zich in Zuid-Afrika afspeelde tijdens de apartheid. Het is zwaar en intens maar wel de realiteit. De werken dagen de bezoeker uit om de geschiedenis in te duiken en meer te ontdekken door te gaan lezen of bekijken over het onderwerp.

In eerste instantie had Stephanie Afrifa een vijandelijke houding richting de tentoonstelling. Een witte man die kunst maakte over Zuid-Afrika. Echter bij het zien van de tentoonstelling begreep Stephanie de gedachten achter de werken. Kentridge gaat de dialoog over de situatie met zichzelf aan.

Gekozen kunstwerk

Het werk dat Stephanie Afrifa zou toevoegen aan de tentoonstelling is van David Koloane genaamd Mongrel in the City (2016). In zijn werk komt het landschap van Johannesburg naar voren. De getekende hond staat symbool voor de politieke spanningen en de indringers in Johannesburg.

Bezoek de tentoonstelling 10 Drawings for Projection van William Kentridge in het Eye Filmmuseum. Bekijk de mini-docu op onze website en ontdek wat Stephanie van de tentoonstelling vindt!

 

Deze video’s zijn mede mogelijk gemaakt dankzij het VSBfonds, Prins Bernhard Culuurfonds, M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting en Vluchtelingenwerk Nederland.

vsb fonds, museumtv   Prins Bernhard Cultuurfonds logo MuseumTV

Gravin van Bylandt Stichting satire

The mission of MuseumTV is to introduce art and culture to the biggest audience possible. We do this on our joint video on demand platform for Dutch museums. Through our partners we bring the platform to the attention of the Dutch public actively.

expand_less

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief

ontvang het laatste nieuws, tips en aanbiedingen
van MuseumTV.nl
I agree with the terms and conditions and the privacy policy .