storyworld

INTERVIEW – Een museum dat aandacht besteed aan de kunst van het verhalen vertellen. Een onderwerp waar tegenwoordig iedereen wel mee te maken krijgt. Van het plaatsen van je eigen Snapchat verhalen tot het uploaden van je eigen YouTube video’s. Maar is het vertellen van verhalen in deze tijd nog wel een kunstvorm of is het iets wat iedereen kan?

Zaterdag 11 januari werd het museum voor Nederlandse strips, animaties en games officieel geopend in Groningen. Storyworld, zoals het museum heet, neemt hiermee het stokje over van het Nederlandse Stripmuseum. Van de stripboeken van Asterix & Obelix tot de animatiefilm Aladdin en de videogame Horizon Zero Dawn. In Storyworld worden de geheimen van verschillende verhalenvertellers op het gebied van strips, animaties en games ontrafeld.

Een goed initiatief volgens de illustratrice Lois van Baarle, ook wel bekend als Loish, die haar werk in de eerste expositie van Storyworld, The Art of Loish, exposeert.

‘’De opening van Storyworld geeft wel het gevoel van erkenning,’’ legt Lois uit. ‘’Tekeningen die voor strips, animaties en games worden gemaakt, worden vaak gezien als iets commercieels. Daardoor wordt het door musea vaak als minder interessant gezien. Dus ik vind het super tof dat ze speciaal voor dit vak een klassiek museum hebben ontwikkeld!’’

De invloed van het internet

Dat er meer interesse ontstaat voor animaties, games en strips is goed te zien in het aantal bezoekers van Dutch Comic Con. Een jaarlijkse conventie waar verschillende gamefanaten, stripliefhebbers en fantasy-giganten bij elkaar komen. In 2019 had de conventie een record van maar liefst 40.000 bezoekers. Dat de interesse naar deze verhaal vertellende media stijgt, is niet zo raar ook. Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019 van Newcom Research blijkt dat er onder andere een enorme groei is in het aantal Instagram en Pinterest gebruikers. Twee social media varianten die erg visueel zijn ingesteld. Juist door deze snelle groei van social media en het internet wordt het, voor de gewone mens, steeds makkelijker en toegankelijker om hun eigen (visuele) verhalen te vertellen.

‘’Ik denk wel dat veel mensen tegenwoordig over de capaciteiten beschikken om verhalen te vertellen. En dat zie ik ook wel echt terug. Ik zie namelijk dat de gemiddelde illustrator of concept artist tegenwoordig op een bepaalde leeftijd al zoveel verder is dan de generaties die voorheen op die leeftijd waren. Online cursussen, YouTube tutorials, Facebook pagina’s: het is tegenwoordig zo veel makkelijker om te leren en bepaalde vaardigheden op te pikken.’’

Toch is het duidelijk overbrengen en vertellen van een specifiek verhaal niet zo makkelijk als we misschien denken. ‘’Bepaalde kleuren, iemand zijn houding of kleding: alles wat je ziet moet bijdragen aan het verhaal.’’ De illustratrice doet dit vooral in haar illustraties door middel van verschillende vrouwelijke personages. ‘’De laatste tien jaar zie ik een gigantische groei aan verhalen voor een vrouwelijk publiek. Waar karakters heel aantrekkelijk voor mannen moesten zijn, denk maar bijvoorbeeld aan Lara Croft, moeten ze nu meer als voorbeelden voor vrouwen dienen. Ze moeten eruit zien als iemand waar je vriendinnen mee zou willen zijn of waar je als vrouw naar kan opkijken.’’ Hiervoor gebruikt Lois haar bijdrage aan het karakterontwerp voor Aloy, de hoofdpersoon van de game Horizon Zero Dawn, als voorbeeld. Alleen al met een klein detail als de wenkbrauwen van Aloy probeert ze een bepaald verhaal over te brengen. ‘’Ik vroeg me af of zo’n personage wel tijd zou hebben om haar wenkbrauwen te epileren en dat ook echt bij te houden, terwijl ze juist moet vechten,’’ legt de illustratrice uit. ‘’Voor mij ziet ze er zo veel realistischer uit.’’

De zoektocht naar je eigen stem

Of iedereen ook over de capaciteiten beschikt om een verhaal duidelijk over te brengen, is nog maar de vraag. Al denkt Lois dat het vooral zit in het hebben van je eigen stem. ‘’Er zijn heel veel mensen die allemaal een verhaal vertellen op dezelfde manier. Deze mensen zijn erg makkelijk te vervangen. Wanneer je een eigen stem hebt en iets op je eigen manier kan vertellen, dan pas draag je iets bij.’’

Lois denkt dat haar stem vooral zit in de visuele stijl die ze door de jaren heen heeft ontwikkeld. ‘’Ik teken vooral voor mijn eigen rust en plezier. Wanneer ik teken kan ik dan ook echt genieten van het proces. Uiteindelijk wil ik dat mijn werk dat ook uitstraalt. Dat mensen hetzelfde fijne en rustige gevoel ervaren wanneer ze naar mijn werken kijken. En een idee krijgen van hoe ik de wereld zie.’’

The Art of Loish is t/m 5 april 2020 te bewonderen in hét Nederlandse museum voor strips, animaties en games: Storyworld in Groningen.

Het is de missie van MuseumTV om een zo breed mogelijk publiek in aanraking te brengen met kunst en cultuur. Dit doen wij op ons gezamenlijke video on demand-platform voor de Nederlandse musea. Via onze partners brengen wij het platform actief onder de aandacht van het Nederlandse publiek.

expand_less