16 april 2018

MuseumTV heeft met hulp van het K.F. Hein Fonds twee nieuwe musea aan het platform kunnen toevoegen: Sonnenborgh Museum (en Sterrenwacht) en de combinatie van het Museumwerf Vreeswijk & het Vreeswijks Museum.

Sonnenborgh Museum en Sterrenwacht
Ontdek de schoonheid van het heelal in het enige Nederlandse museum dat gericht is op weer- en sterrenkunde. Het is bovendien een bijzondere plek omdat de sterrenwacht, die in de 19e eeuw gebouwd werd door Buys Ballot op een middeleeuws bastion, ook de plek is waar veel van onze huidige wetenschap (waarover we nu leren in het museum) ontstaan is. Er staan bovendien drie werkende telescopen – waarvan er eentje middels een motor rekening houdt met de draaiing van de aarde!

Directeur Bas Nugteren en Ymke Wieringa (o.a. bekend van televisieprogramma’s als Take me Out, Echte Meisjes in de Jungle, Shopping Queens VIP en De Zomer van Britt & Ymke) geven in de mini-documentaire een rondleiding door het museum.

We zien bijvoorbeeld één van de zes meteorieten die ooit in Nederland terecht zijn gekomen: de meteoriet van Serooskerke. De meteoriet werd in 2014 gestolen uit het museum, maar wat is zo’n meteoriet nou waard? Je komt erachter in de video!

Museumwerf Vreeswijk & Vreeswijks Museum in Nieuwegein
Museumwerf Vreeswijk in Nieuwegein vertelt over de cultuurgeschiedenis van het schippersdorp Vreeswijk. Een bijzondere plek omdat het om een werkende ambachtelijke scheepswerf gaat waar we meer leren over het economische leven in een vissersdorp: van zandwinning en binnenvaart tot handel.

In het Vreeswijks Museum brengen gebruiksvoorwerpen, gereedschappen en historische foto’s de voormalige gemeente Vreeswijk tot leven. Binnen zien we bijvoorbeeld een nagemaakt dorpswinkeltje met authentieke producten waar schippers hun boodschappen deden. Daarnaast vertellen oud-schippers over hoe het leven van een schipper er in die tijd uit zag en laten ze ons een (nagebouwde) stoomsleepboot zien.

Bekijk deze video’s nu op MuseumTV!

Sonnenborgh: leer alles over het heelal – MuseumTV
MuseumTV