100 musea, museumtv, zeeuws museum

Met trots presenteren wij het 100e museum op MuseumTV: het Zeeuws Museum. En na een succesvol jaar waarin MuseumTV enorm is gegroeid dankzij partnerships met KPN en HEMA hebben wij nog een mooie mijlpaal bereikt: wij vertegenwoordigen op dit moment alle 12 de Nederlandse provincies. En dat is iets waarmee MuseumTV zich onderscheidt. Als inclusief video-on-demand platform hebben wij ons als nonprofit namelijk het doel gesteld om kunst en cultuur voor iedereen (gratis) bereikbaar te maken, ongeacht achtergrond of locatie in Nederland. Dat betekent dat niet enkel de grote musea in de Randstad in beeld gebracht worden, maar dat kleine en grote musea in heel Nederland een podium krijgen. Op onze website en in onze app kan iedereen mini-documentaires kijken van ±5 minuten over uiteenlopende tentoonstellingen en vaste collecties. MuseumTV vormt daarmee een perfect medium om op een toegankelijke manier kennis te maken met kunst en cultuur.  Onze catalogus functioneert op deze manier ook als een levend archief van voorgaande tentoonstellingen. Deze enorme groei in aanbod en bereik wordt ook mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, het VSB fonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds en de provincies Utrecht, Flevoland en Overijssel. In 2018 werken wij samen met NBTC Holland Marketing en CJP om nog twee interessante doelgroepen te bereiken: jongeren (en dan met name de 450.000 lastig bereikbare Mbo’ers) en toeristen.

 

wandtapijt, zeeuws museum, tapijt, museumtv

Het Zeeuws Museum op MuseumTV

Het Zeeuws Museum in Middelburg is het 100e museum dat wij mogen verwelkomen op MuseumTV. De collectie van het museum toont de bezoeker een inkijkje in het Zeeuwse leven van toen en nu. Het museum wil fris en relevant blijven om zo ook jongere generaties te verbinden met het erfgoed van de provincie. Die missie wordt versterkt door het feit dat het Zeeuws Museum samenwerkt met eigentijdse kunstenaars en ontwerpers, die zich laten inspireren door de historische collectie van het museum.

Op de zolder van het museum kan de bezoeker drie verschillende Wonderkamers ontdekken. Die naam stamt af van de historische Wunderkammer, een soort rariteitenkabinet dat met name tussen de zestiende en de achttiende eeuw erg populair was. Hier werden bijzondere en exotische voorwerpen tentoongesteld. Iedere Wonderkamer in het museum neemt de kijker mee naar een bijzondere wereld die vol staat met talloze voorwerpen: puur esthetische objecten als sieraden en porselein maar ook symbolische objecten als de Bijbel en objecten met een buitengewoon verhaal – objecten die in eerste instantie helemaal niet bij Zeeland lijken te horen, zoals een mummie. Ze nodigen de museumbezoeker uit om na te denken over de geschiedenis en achtergrond van deze voorwerpen. De Wonderkamers zijn onderverdeeld in drie thema’s: Huis & Handel, Leven & Dood en Macht & Pracht.

Verder zijn in het museum verschillende beroemde zestiende-eeuwse wandtapijten te bewonderen die levendig verhalen over Zeeland ten tijde van de Tachtigjarige Oorlog. Het museum besteedt bovendien aandacht aan de beeldvorming over Zeeland, die buitenstaanders vaak uitdrukken in clichés als het Zeeuws Meisje, calvinisme, zon, zee en mosselen. De tentoonstelling Dit is Zeeland probeert een moderner en meer allesomvattend beeld van de provincie te schetsen waarin verschillende perspectieven aan bod komen.

Naast de collectie traditionele kunst en klederdracht toont het museum verder werk van bekende Nederlandse kunstenaars als Jan Toorop en Piet Mondriaan, die de smogvrije Zeeuwse steden bezochten op zoek naar het bekende Zeeuwse licht.

Bekijk de mini-documentaire en artbite over het Zeeuws Museum nu op MuseumTV!


Deze video’s over het Zeeuws Museum zijn mede mogelijk gemaakt dankzij de bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Prins Bernhard Cultuurfonds logo MuseumTV

Het is de missie van MuseumTV om een zo breed mogelijk publiek in aanraking te brengen met kunst en cultuur. Dit doen wij op ons gezamenlijke video on demand-platform voor de Nederlandse musea. Via onze partners brengen wij het platform actief onder de aandacht van het Nederlandse publiek.

expand_less