Na ons bezoek aan Spelcomputermuseum Bonami is het nu tijd voor AwesomeSpace in Utrecht. Zoals de naam doet vermoeden, is AwesomeSpace geen alledaags museum. Het museum ademt een huiskamersfeer. Waar Bonami een completer overzicht en traditionele museumervaring biedt, is AwesomeSpace een plek waar je met een paar vrienden naar toe gaat voor een gezellige avond gamen. Na een vriendelijk welkom met een drankje kreeg ik een rondleiding van voorzitter Kristian Vlaardingerbroek.

Bijna alles mag je aanraken

Awesome Space, Utrecht, Gaming, MuseumTV

Wat gelijk opvalt is hoe toegankelijk alles is in het museum. De arcadekasten, spelcomputers en desktop pc’s mogen allemaal gebruikt worden. Op zoek naar dat ene spelletje uit je jeugd? Hoogstwaarschijnlijk staat het in één van de kasten en dan mag je het gewoon pakken. Vlaardingerbroek: “Alles wat achter glas staat daar mag je niet aan zitten, maar de rest is allemaal vrij te gebruiken.”

Het begin

Awesome Space, Utrecht, Gaming, MuseumTV

De collectie bestaat uit verschillende privé-verzamelingen van de initiatiefnemers van AwesomeSpace. Zij zijn een groep vrienden die elkaar ontmoetten op hackers-evenementen zoals eth0 en HAR2009. Bedrijven leren daar bijvoorbeeld van hackers hoe ze hun digitale beveiliging kunnen verbeteren. Eind 2012 werd vervolgens een stichting in het leven geroepen die retro gaming toegankelijk moest maken voor iedereen. Muziekfestivals, musea, poppodia, amusumentparken en LAN-parties werden opgevrolijkt met retro games. Uiteindelijk resulteerde dit eind 2014 in het unieke museum AwesomeSpace. Vlaardingerbroek legt uit hoe zijn collectie onderdeel werd van het museum: “Mijn verzameling kwam er al snel bij toen ik ging samenwonen. Dat leverde natuurlijk nogal wat discussie op over wat er allemaal in huis mag staan” zegt hij met een grijns.

Speedruns voor het KWF

Awesome Space, Utrecht, Gaming, MuseumTV

Er is altijd veel leven in de brouwerij. Maandelijks wordt in de evenementenkamer bijvoorbeeld een speedrun gehouden. Dit is het uitspelen van een game in zo min mogelijk tijd. Vaak gebeurt dat door gebruik te maken van allerlei achterdeurtjes en foutjes in de game. Vlaardingerbroek: “Afgelopen weekend hadden we hier Benelux Speedrunner Gathering te gast. Dit collectief organiseert hier maandelijks speedruns. Wij bieden ze de ruimte om hier 48 uur lang te speedrunnen. Via de stream verdienen ze daar geld mee dat wordt gedoneerd aan het KWF.” Over de ervaring die AwesomeSpace aan de bezoekers wil bieden is Vlaardingerbroek duidelijk: “We vinden het belangrijk dat mensen er iets mee kunnen doen. Kijk bijvoorbeeld naar deze oude telefoons. Als mensen de telefoon zien die ze 15 jaar geleden hadden, kunnen ze die gewoon even vastpakken.”

Arcadekasten

Awesome Space, Utrecht, Gaming, MuseumTV

De pronkstukken van AwesomeSpace zijn de arcadekasten. Vooral de originele kast van Space Invaders springt in het oog. Vlaardingerbroek vervolgt: “Deze vind je echt nergens meer, gelukkig had iemand die er vanaf wilde het in een flatje staan op de 6de verdieping.” De collectie is samengekomen door meer van dit soort toevalligheden. Zo is er een grote collectie PC-games compleet in doos die komt van een overleden man uit België. “We halen het op, bekijken of het in goede staat is en plaatsen het in het museum. Welke games we aanbieden ligt aan wat de leden willen.”

De zevende hemel voor elke gamer

Awesome Space, Utrecht, Gaming, MuseumTV

AwesomeSpace is van alle markten thuis, zo is er ook een werkplaats. “We gebruiken dit voor allerlei projecten. Een van de leden is bijvoorbeeld bezig met een arcadekast voor kinderen. Met simpele spelletjes zoals Pacman, maar dan speelbaar op kinderhoogte.” Daar bovenop heeft het museum ook nog een kamer met pc’s uit de jaren 90 om games uit de tijd te spelen zoals het bedoeld was. Er is een muur volledig gebouwd uit Playstation 2’s en zelfs een muziekstudio. Kortom, het paradijs voor elke gamefanaat. Een manier om de AwesomeSpace te steunen is door lid te worden. Geselecteerde leden kunnen dan ook een sleutel krijgen om het pand op ieder moment te betreden, mits er een breed gedragen vertrouwen is onder de andere leden. Verder is het museum elke woensdag- en vrijdagavond voor iedereen geopend tussen 19.00 en 23.00 uur. Even aanbellen en de deur tot dit retrogaming paradijs wordt voor je geopend. Kijk voor meer informatie op de website van AwesomeSpace. Bekijk hier welke evenementen op de kalender staan.