Haarlem – Terwijl museumdeuren momenteel door de coronacrisis gesloten blijven voor het grote publiek zijn Nederlanders tegelijkertijd aan huis gekluisterd en gaan massaal op zoek naar online vermaak. Om die twee zaken zo snel mogelijk bij elkaar te brengen heeft MuseumTV tijdelijk de verplichte login van haar site verwijderd. Hierdoor krijgen gedwongen thuisblijvers nu nóg gemakkelijker toegang tot de mooiste museumcontent en zijn alle filmpjes voor iedereen vrij toegankelijk.

Nederlanders gaan momenteel massaal op zoek naar online vermaak en zijn na avondenlang series bingewatchen heus wel eens toe aan wat cultuursnuiven en inhoudelijke verdieping. De musea zullen de komende weken tot maanden gesloten blijven en kunnen al het moois dat ze in huis hebben niet tonen aan het grote publiek. Om musea in deze uitdagende tijden tegemoet te kunnen komen met maximale digitale zichtbaarheid en onze nationale museumschatten tegelijkertijd gemakkelijk toegankelijk te maken voor de mensen thuis heeft MuseumTV besloten de verplichte login tijdelijk van haar site te verwijderen. Online bezoekers zijn daardoor binnen drie clicks in het museum en hebben onbeperkt toegang tot het veelzijdige kunst- en cultuuraanbod dat Nederland rijk is.

Marieke van der Donk, oprichter van MuseumTV, ziet juist nu tijdens de coronacrisis grote toegevoegde waarde voor online museumbezoek: “musea mogen dan tijdelijk gesloten zijn, we willen mensen toch de mogelijkheid bieden om vanuit huis te genieten van al het moois dat Nederlandse musea te bieden hebben. Om het thuisblijven wat aangenamer te maken openen we de digitale museumdeuren en geven we onze kijkers onbeperkte digitale toegang tot kunst, cultuur en erfgoed”

Naast de grote en zeer bekende musea met beroemde kunstwerken en jaarlijkse blockbustertentoonstellingen brengt MuseumTV ook minder bekende musea in beeld – de zogenaamde ‘verborgen pareltjes’ die vrijwel altijd onverwacht interessant en verrassend zijn. In meer dan 200 mini-documentaires vertellen conservatoren over de nieuwste tentoonstellingen en collectiepresentaties. Elke maand verschijnen er weer nieuwe video’s. Intussen zijn er meer dan 200 musea aangesloten bij het platform waaronder de Hermitage, het Kröller-Müller Museum, het Van Gogh Museum, het Drents Museum, het Singer Laren, het Louwman Museum en velen meer.

MuseumTV is een initiatief van Stichting Ons Museum. Het is een online platform waar publiek en cultuur elkaar ontmoeten. Bekijk alle films en meer informatie over MuseumTV op: www.museumtv.nl. Video’s van MuseumTV zijn ook te bekijken op NPO2 Extra. Abonnees van Ziggo hebben gratis toegang tot MuseumTV via de Mediabox Next. Kijk hier voor meer informatie.

Bekijk onze video’s op MuseumTV.nl en dompel je onder in al het moois dat de Nederlandse musea te bieden hebben – gewoon veilig vanaf je eigen bank.