Zandstrooiboerderij Zwaantje Hans Stokman’s Hof

Zondag Gesloten
De openingstijden zijn seizoensgebonden. Ga voor de meest actuele informatie naar de website van het museum.
starTe zien op MuseumTV

Zandstrooiboerderij Zwaantje Hans Stokman’s Hof

Museum Zandstrooiboerderij Zwaantje Hans Stokman’s Hof: het is een mondvol om uit te spreken, en er is dan ook een heleboel te zien in dit museum in Schoonebeek. Het museum heeft namelijk twee vaste tentoonstellingen en een wisselende expositieruimte. De twee vaste collecties zijn gevestigd in een fraai gerestaureerde Saksische boerderij met schuur uit de 17e eeuw. De familie Hans werd in 1885 eigenaar van het pand.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over Zandstrooiboederij Zwaantje Hans Stokman’s Hof

witregel

Zandstrooien en oliewinning

Familie Hans uit de Graafschap Bentheim in Duitsland afkomstige familie heeft bijna 100 jaar in de boerderij gewoond. Een van de laatste leden van de familie was Zwaantje Hans. Zij heeft het zandstrooien in ere gehouden en van deze boerderij een toeristische attractie gemaakt. Niet alleen het zandstrooien, maar ook de oliewinning is onlosmakelijk met Schoonebeek verbonden. Om deze rijke historie en de technologische ontwikkelingen voor iedereen inzichtelijk te maken heeft de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) in 2014 en in samenwerking met de oudheidkundige Stichting De Spiker een interactieve tentoonstelling ontworpen. Zo komen verleden en toekomst op een plek samen en vormen ze een unieke combinatie voor jong en oud.

Stenen en vuistbijlen in de Waag’nschuur

In de nieuwe, modern gebouwde ‘Waag’nschuur’ bevinden zich talrijke vitrines waar wisselend voorwerpen geëxposeerd worden, waaronder een bijzondere collectie originele stenen en vuistbijlen uit de prehistorie die in de loop der jaren in Schoonebeek werden gevonden. Ook zijn er replica’s te vinden uit het zogenaamde ‘Bronsdepot van Schoonebeek’ waarvan de originelen zich in het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden en het Drents Museum te Assen bevinden.

Jouw bezoek aan Zandstrooiboederij Zwaantje Hans Stokman’s Hof

Wil je het museum zelf bezoeken? Bekijk dan de praktische informatie aan de linkerkant van deze pagina. Voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande evenementen ga je naar de website van het museum. Om alvast een voorproefje te krijgen, bekijk je onze korte documentaire.