RKD-Ned. Instituut voor Kunstgeschiedenis

Jaarpas€42.50
star_border Niet te zien op MuseumTV

RKD-Ned. Instituut voor Kunstgeschiedenis

Het RKD-Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis is een kennisinstituut dat Nederlandse beeldende kunst in een internationale context plaatst. Sinds zijn oprichting in 1932 is het instituut uitgegroeid tot een van de belangrijkste kunsthistorische kenniscentra in de wereld.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over RKD-Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis

witregel

Een solide basis

Het RKD-Ned. Instituut voor Kunstgeschiedenis rust op de solide basis van diverse verzamelingen beelddocumentatie en catalogi. De oorspronkelijke impuls voor deze schatkamer kwam van Dr. Cornelis Hofstede de Groot (1863-1930), die een omvangrijke schenking deed met maar liefst 100.000 foto’s van Nederlandse kunst uit de 17e eeuw, zowel uit het Noorden als het Zuiden. De kunstkenner Frits Lugt (1884-1970) verrijkte deze collectie met nog eens 100.000 reproducties, 22.000 veilingcatalogi en boeken. Dr. E.A. van Beresteyn (1876-1948) maakte uiteindelijk het raamwerk voor dit instituut compleet met zijn materiaal betreffende het Nederlandse portret.

Toonaangevend in de documentatie van kunstgeschiedenis

Na de Tweede Wereldoorlog breidde de verzameling zich uit met zowel internationale als nationale kunst, waardoor het RKD-Ned. Instituut voor Kunstgeschiedenis uitgroeide tot een toonaangevend documentatiecentrum voor de kunstgeschiedenis. Deze immense collectie omvat inmiddels meer dan zes miljoen foto’s, zowel analoog als digitaal, met voornamelijk reproducties en dia’s van kunstwerken. Hiermee behoort het tot een van ’s werelds grootste verzamelingen van beelddocumentatie.

Blik op de Nederlandse kunstgeschiedenis

De tentoonstelling in dit instituut legt voornamelijk de nadruk op Nederlandse kunst, van de late middeleeuwen tot het heden, met ruimte voor aandacht aan buitenlandse kunstenaars. De uitgebreide collectie is opgedeeld in diverse categorieën, waaronder oude Nederlandse schilder- en tekenkunst, 19e-eeuwse kunst, moderne kunst, buitenlandse kunst, iconografie, historische topografie, portreticonografie en historische interieurs.

Jouw bezoek aan RKD-Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis

Bezoekers kunnen een boeiende rondleiding van 45 minuten volgen om een algemene indruk van het museum te krijgen. Na een korte inleiding wordt de tour voortgezet met een bezoek aan de studiezaal, waar uitgebreidere informatie wordt verstrekt over verschillende delen van de collectie. Voor diegenen met een diepgaandere interesse bestaat de mogelijkheid om kennis te vergaren voor hun eigen onderzoek. Het kennisinstituut van het museum biedt ook een divers programma aan dat op maat kan worden aangepast. Bovendien kunnen bezoekers beeldmateriaal aanvragen voor hun eigen projecten en materiaal in bruikleen nemen. Daarnaast is er een webshop waar boeken en prints besteld kunnen worden. Voor de meest actuele informatie over openingstijden en geplande evenementen ga je naar de website van het kennisinstituut.