Museum voor Anatomie en Pathologie

Individuele bezoekers Gratis
star_border Niet te zien op MuseumTV

Museum voor Anatomie en Pathologie

Het Museum voor Anatomie en Pathologie is gevestigd in het academisch ziekenhuis ‘Radboudumc’ in Nijmegen, om precies te zijn in het studiecentrum. Professor dr. H.J. Lammers, die in 1967 hoogleraar anatomie was van dit academische ziekenhuis, heeft de eerste collectie van het museum ingericht.

In het museum wordt er op een leerzame manier laten zien hoe de bouw van het menselijk lichaam in elkaar zit en welke functie(s) het heeft. Voor studenten geneeskunde, biomedische wetenschappen, tandheelkunde en paramedische beroepen is dit erg interessant. Toch is het museum voor iedereen aan te raden.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over het Museum voor Anatomie en Pathologie

witregel

Het museum

Het museum heeft twee expositiezalen. Een studiezaal Pathologie en een studiezaal Anatomie. Pathologie is de studie van het ontstaan en verloop van ziekten. Anatomie is de tak van biologie die de structuur en de organisatie van organismen behandelt. Er worden verschillende preparaten tentoongesteld die je als bezoeker van dichtbij kunt bekijken. De preparaties zijn voorzien van bijhorende uitleg. Met een rondleiding kom je nog meer te weten. Naast anatomische feiten ontdek je ook de schoonheid van het menselijk lichaam.

Bij preparaties kun je denken aan embryo’s, foetussen en delen van het menselijk lichaam. Voor embryologie en de anatomie van het hoofd-halsgebied is een aparte plaats ingeruimd.

Anatomie als kunst

Naast diverse preparaten toont het museum ook schilderijen van Erik van de Beek. Deze schilder was tijdens zijn opleiding vaak in het museum te vinden om tekeningen en schilderijen te maken met anatomie als onderwerp.

Rondleidingen

Als je uitgebreid meer over anatomie en pathologie wil leren, kun je ervoor kiezen om een rondleiding te nemen. Zo’n rondleiding kun je individueel of in groepen doen. Als individuele bezoeker is een bezoek aan het museum gratis. Wanneer je het museum met een groep bezoekt, wordt een rondleiding op maat aangeboden naar de wens van de aanvrager. Voor meer informatie kun je telefonisch contact opnemen met het museum via het telefoonnummer (024) 361 33 01 (bereikbaar van maandag t/m donderdag).