Museum Paul Tetar van Elven

Rembrandtkaart Gratis
star_border Niet te zien op MuseumTV

Museum Paul Tetar van Elven

In het Museum Paul Tetar van Elven kun je nog steeds de indrukwekkende verzameling bewonderen van deze 19de-eeuwse kunstenaar, Paul Tetar van Elven. Naast zijn rol als kunstenaar, kopiist en docent aan de Polytechnische school Delft, nu bekend als TU Delft, was hij een bevlogen verzamelaar. Het zestiende-eeuwse pand waarin hij tot 1892 woonde, straalt nog steeds de ambiance uit van die tijd. De inrichting weerspiegelt de sfeer van een typisch zestiende-eeuws woonhuis, waardoor het lijkt alsof Tetar ieder moment thuis kan komen.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over Museum Paul Tetar van Elven

witregel

Van Dresden tot Parijs

Paul Constantin Dominique Tetar van Elven werd in 1823 geboren in Antwerpen als de jongste zoon van Hendrik Tetar van Elven en Dorothea de Hosson. Net als zijn oudere halfbroers koesterde Paul de droom om kunstenaar te worden. Hij volgde een kunstopleiding aan de Koninklijke Academies in Amsterdam en Den Haag. Naast zijn opleiding tot graveur besloot hij later in zijn leven ook de schilderkunst te omarmen. Zijn diepe liefde voor kunstgeschiedenis bracht hem vaak naar vooraanstaande musea in Parijs en Dresden, waar hij kopieën maakte van beroemde schilderijen. Daarnaast schilderde hij portretten van vrienden en familie en nam hij regelmatig opdrachten aan.

Ars longa vita brevis

Na het overlijden van zijn eerste vrouw hertrouwde Paul in 1883 met Mechelina van Duuren. Samen verhuisden ze elf jaar later naar Scheveningen, waar ze een groot huis betrokken dat de naam ‘Ars longa, vita brevis’ kreeg, wat ‘De kunst is lang, het leven is kort’ betekent. In dit huis overleed Paul in 1896. In zijn testament verlangde Paul dat zijn woonhuis in Delft na zijn dood voor het publiek toegankelijk zou worden. Pas dertig jaar na zijn overlijden werd aan deze wens voldaan, na het overlijden van zijn tweede vrouw in 1926. Er werden aanzienlijke wijzigingen aangebracht in het huis, zoals de verkoop van de tuin aan de achterburen en de sloop van de keuken en de tuinkamer om ruimte te maken voor een expositieruimte.

Een intrigerende inkijk in een veelzijdig leven

Als je een liefhebber bent van kunst, historische interieurs en Delfts aardewerk, dan is een bezoek aan het Museum Paul Tetar van Elven in Delft, Zuid-Holland een must. Hier kun je de collectie van de 19de-eeuwse kunstenaar Paul Tetar van Elven bewonderen, bestaande uit schilderijen, tekeningen, porselein en aardewerk. Het museum biedt een intrigerende inkijk in het leven van deze veelzijdige kunstenaar en zijn historische woonhuis.

Jouw bezoek aan Museum Paul Tetar van Elven

Wil je het museum zelf bezoeken? Bereid je bezoek dan goed voor met behulp van de praktische informatie op deze pagina. Hier vind je onder andere meer over de openingstijden en entreeprijzen. Voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande evenementen ga je naar de website van het museum.