Enters Erfgoed: Klompen, Zompen en Oudheid

Kinderen t/m 12 jaar€1.50
starTe zien op MuseumTV

Enters Erfgoed: Klompen, Zompen en Oudheid

Het Enters Erfgoed is opgedeeld in drie delen: Het Zompenmuseum, Klompenhuis “Sköpke”en Oudheidkamer “Buisjan”.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over het Enters Erfgoed

witregel

Het Zompenmuseum

Enter was vroeger een zompen- en schippersdorp. Een zomp is een oud scheepstype dat vooral werd gebruikt ten oosten van de IJssel. De Overijsselse rivier de Regge werd nabij Enter redelijk bevaarbaar in de tijd dat de wegen erg slecht waren. Hierdoor werd de rivier vaak voor vervoer gebruikt. In het Zompenmuseum zijn ouderwetse Zompen te zien en een collectie van oude gereedschappen.

Klompenmuseum “Sköpke”

Het dorp Enter was naast een zompen en schippersdorp ook een echt klompendorp. Het telde meer dan 300 klompenmakers. In het museum laten videopresentaties zien hoe vroeger handmatig klompen werden gemaakt. Er is een expositieruimte waar twee oude machines tentoon staan dit tot in de jaren vijftig van de vorige eeuw werden gebruikt bij het maken van klompen. In de zomer zijn er op woensdag- en donderdagmiddag demonstraties handmatig klompen maken en in de winter zijn er klompenmakercurcussen. Sinds 2013 is dit officieel Nederlands cultureel erfgoed.

Oudheidkamer “Buisjan”

In het vroegere dorpsboerderijtje van Jan Scholten genaamd de Oudheidkamer is veel te zien. Het is een oud boerderijtje omgetoverd tot een leuk klein museum met onder andere een snoep- en kruidenierswinkeltje. Het pronkstuk uit het museum is de kast waarin vele ‘knipmutsen’ staan, behorende bij de klederdracht van deze streek. Er is nu ook het oude materiaal van schoenmaker Philippi te vinden in de Oudheidkamer. Vergeet ook niet om een foto te maken in ouderwetse klederdracht als boer of boerin uit Enter.

Jouw bezoek aan Enters Erfgoed

Wil je de musea zelf bezoeken? Bekijk dan de praktische informatie aan de linkerkant van deze pagina. Voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande evenementen ga je naar de website van de musea. Om alvast een voorproefje te krijgen, bekijk je onze korte documentaire.