Embassy of the Free Mind

Dagkaart kinderen 11 t/m 18 jaar€6
star_border Niet te zien op MuseumTV

Embassy of the Free Mind

Embassy of the Free Mind Amsterdam is een bijzondere plek in Amsterdam dat als doelstelling heeft meer te zijn dan simpelweg een museum. Embassy of the Free Mind verzamelt verhalen en wijsheid uit de hele wereld en vormt een ontmoetingsplek voor de vrijdenkers van toen én nu.
witregel

Drie dingen die je moet weten over Embassy of the Free Mind

De bibliotheek van Embassy of the Free Mind

De collectie van Embassy of the Free Mind Amsterdam bevat boeken die maar liefst tweeduizend jaar aan verzamelde wijsheid beslaan. Het museum stelt als missie om deze kennis openbaar te maken. Zo is het behalve een bewaarplaats voor kennis ook een platform voor actieve kennisdeling. Dit doet het door naast een archivarische functie ook een museumervaring te bieden aan bezoekers. In verschillende zalen vind je vitrines met zeldzame boeken en de wanden zijn bekleed met eigenzinnige kunstwerken. Daarnaast voorziet Embassy of the Free Mind ook in educatieve programma’s en biedt het een podium voor sprekers uit de hele wereld. Bovendien verbindt het museum in haar tentoonstellingen cultuur, muziek en kunst als weerspiegeling van het vrije denken in zowel een eigentijds als geschiedkundig perspectief.

Peinzen in het Embassy of the Free Mind café

Het schitterende café van het museum ademt het dna van de stad Amsterdam. Overdenk alle nieuwe indrukken na je museumbezoek hier onder het genot van een kop koffie of thee. Diepzinnige inzichten schrijf je vervolgens op in de notitieboekjes die je er op tafel vindt. Ben je nog niet klaar met het bladeren in boeken dan vind je in het café naast notitieboekjes ook boeken over Amsterdam, kunst en de Gouden Eeuw.

Digitaal kennis delen

Op het moment van schrijven zijn nog niet alle boeken beschikbaar, maar het museum is bezig met het digitaliseren van haar enorme collectie. Dit houdt in dat het publiek niet langer fysiek aanwezig hoeft te zijn om publicaties in te kijken, maar dit nu ook vanaf de eigen comfortabele fauteuil kan doen (eigenlijk een beetje zoals MuseumTV dus). Het digitaliseren en ontsluiten van de bibliotheek past helemaal in de missie van het museum om kennis toegankelijk te maken voor iedereen.

Voor meer informatie over het museum bezoek je hun website. Wil je blijven leren over archieven in Amsterdam? Wij namen eerder een kijkje voor je bij Stadsarchief Amsterdam.