MuseumTV heeft een selectie gemaakt van buitenmusea om deze meivakantie (2019) met kinderen te bezoeken. Mooi weer of niet, er is bij onderstaande musea genoeg leuks te doen voor jong en oud!

1| preHistorisch dorp

De eerste week van de meivakantie staat bij het preHistorisch Dorp te Eindhoven in het teken van oeroude ambachten. Ga boogschieten of kanoën in een heuse boomstam! In de tweede week nemen de Romeinen het park over. Proef Romeinse hapjes, schitter in een Romeinse modeshow of marcheer mee in het kampement van de legionairs van re-enactmentgroep Legio Secunda Augusta.

2| Biesbosch MuseumEiland

Biesbosch Museumeiland is de ideale plek om een dagje te genieten van de natuur. De Biesbosch Beleving is hier niet te missen: een schaalmodel waar kinderen spelenderwijs kennis maken met de werking van de waterrijke omgeving. Genoeg gespeeld? Verken dan de Biesbosch met een fluisterboot, de fiets of ter voet met één van de prachtige routes.

3| Spoorwegmuseum

Zowel binnen als buiten is er bij het Spoorwegmuseum in Utrecht van alles te doen voor jong en oud! In verschillende attracties beleef je de spoorhistorie. Daal af in een oude kolenmijn, maak een ritje op het Kinderspoor, stap in De Vuurproef in de schoenen van een machinist van vroeger en ontdek de werking van de trein in het Techlab.

4| Kröller-Müller Museum

Bij een bezoek aan het Kröller-Müller Museum wandel je door één van de grootste beeldentuinen van Europa. Slenter hier langs de ruim 160 sculpturen. De buitenzaal bestaat uit 25 hectare moderne beeldhouwkunst. Lopend of op een gratis witte fiets kun je vrij ronddwalen door de natuur. De combinatie van kunst, natuur en architectuur zorgt voor een bijzondere ervaring!

5. Afrika Museum | Berg en Dal

De meivakantie staat bij het Afrika Museum in het teken van bouwen met bamboe. Bamboe is een ideaal en duurzaam bouwmateriaal en een goed alternatief voor tropisch hardhout. Ontdek zelf hoe makkelijk het is om met bamboe te bouwen en maak je eigen bouwwerk. Breng ook een bezoekje aan de tentoonstelling Sieraden – Makers & Dragers!

6. Nederlands Openluchtmuseum | Arnhem

In het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem is altijd wat te doen! Laat je door een historische tram door het park vervoeren. Ontdek oude ambachten zoals de drukker die aan het werk is, een draaiende stoommachine of bezoek de radmaker of de boerin die je alles vertellen over hoe hun leven er vroeger uitzag.