In Keuze van de redactie: muziekmusea tippen we je vijf musea waar muziek in zit. Muziek is voor veel mensen enorm belangrijk. In vijf onderstaande musea is van alles te leren over de geschiedenis van muziek en de verscheidenheid aan instrumenten. Kijk je ogen uit, maar luister vooral aandachtig!

Nationaal Orgelmuseum | Elburg 📌

Wie kent het niet; het Kerkorgel! Voor degenen die een kerk bezoeken is het wekelijkse kost, voor anderen slechts een instrument dat je af en toe hoort. Het Nationaal Orgelmuseum is gewijd aan het pijporgel en de oude geschiedenis van dit instrument. De collectie omvat orgelmaker gereedschap, orgelmaquettes, kabinetorgels, huisorgels, harmoniums, koraalboeken en orgelpostzegels. Aan de hand van reeksen orgelafbeeldingen wordt de ontwikkeling van het Nederlandse orgel zichtbaar gemaakt. Bekijk onze mini documentaire en hoor zelf hoe de verschillende orgels klinken!

Geelvinck Muziek Museum| Zutphen 📌

In het Geelvinck Muziek Museum in Zutphen zijn enorm veel historische piano’s in allerlei verschillende uitvoeringen te vinden. Van piano’s met prachtige ornamenten tot kleine tafelpiano’s. Het bijzondere is dat de piano’s allemaal nog te bespelen zijn! Zo maak je mee dat er een verschil is in klank tussen oude en nieuwere piano’s. Daarnaast kun je er verschillende feitjes te weten komen, wist je bijvoorbeeld dat Beethoven hoogstwaarschijnlijk in Nederlands geboren is? Wil je weten waar precies? Check het in de mini documentaire over het Geelvinck Muziek Museum.

Kijk en Luistermuseum | Bennekom 📌

Het Kijk en Luistermuseum herbergt een grote verzameling aan mechanische muziekinstrumenten. Je kunt het je zo gek niet bedenken of dit museum heeft het! Heb je alle mechanische instrumenten gezien? In het kijkgedeelte van het museum kun je meemaken hoe het leven er vroeger in de Betuwe uitzag.

Museum Vosbergen | Eelde 📌

In Museum Vosbergen is de verzameling muziekinstrumenten van Dirk Verel te bewonderen. Verel is van origine natuurkundige en daarom is er veel aandacht in het museum voor trillingen en de tonen die deze maken. De instrumenten heeft hij zelf bij elkaar gezocht en soms ook zelf gerestaureerd. Er is niet alleen aandacht voor Westerse muziek, maar ook voor niet-Westerse instrumenten. Deze worden vaak niet van hout, zoals wij dat gewend zijn, maar van dierenhuiden gemaakt. Bekijk onderstaande mini documentaire en kom er achter welke soorten muziekinstrumenten er allemaal bestaan!

Huis Midwoud | Midwoud 📌

Huis Midwoud bevindt zich in het dorpje Midwoud in de gemeente Medemblik. Het is een klein pianomuseum waar ook concerten gehouden worden. De collectie van dit museum staat dus niet in een vitrine, maar komt nog geregeld in actie tijdens concerten en evenementen.

Vind je Keuze van de redactie: musea over muziekmusea een leuke rubriek? Kijk dan ook naar andere compilaties op ons YouTube-kanaal.