De mooiste tentoonstellingen in beeld

 

Anderhalf jaar geleden ging MuseumTV van start met als doel de Nederlandse museumwereld breed te verbinden met een groot publiek. Inmiddels zijn website en mobiele app live. Ze bieden een digitaal collectief en een archief dat net als een filmladder de mooie content die Nederlandse musea rijks zijn verbindt met alle geïnteresseerden. Oprichtster Marieke van der Donk, resoluut: ‘Daarvoor heb je verstand nodig van media, en dat hebben we’. Als historica ligt haar hart bij de geschiedenis, maar ook haar ervaring als uitgever en als consultant digitale transformatie voor Deloitte komen goed van pas. ‘Samen hebben de musea een zoveel groter bereik dan ieder voor zich. MuseumTV verbindt partijen die voorheen niet verbonden waren.’

 

Met steun van het Mondriaan Fonds, het VSB Fonds, het Prins Bernard Cultuurfonds en een privé-investeerder ging begin 2016 een klein, deskundig team aan de slag. Gestart werd met grondig marktonderzoek, de bouw van de website en het maken van de eerste films. Marieke vertelt hoe ze voor het marktonderzoek de brede doelgroep drie formats voorschotelden: een vlogger die hip door een museum schiet, een presentator die ons meeneemt en een conservator die vertelt over de collectie. ‘Van jong tot oud scoorde de conservator het best. Mens wil het verhaal horen, verteld met enthousiasme en kennis van zaken.’ En zo kunnen we nu, eenmaal ingelogd, per regio verkennen welke musea er zijn en zien wat die te bieden hebben. ‘De nadruk ligt op kwaliteitsvideo’s van vier tot zeven minuten. Laagdrempelige, mooie verhalen, aantrekkelijk voor een groot publiek.’ De films worden aangeboden via zoveel mogelijk kanalen. ‘Natuurlijk via onze eigen kanalen waarmee wij intussen gemiddeld ca 400.000 mensen per maand bereiken, maar ook via onze nieuwste partners (KPN en HEMA) en via de websites van aangesloten musea zijn de video’s te bekijken. En wat leuk is: van alle kijkers gaat 70% daadwerkelijk naar het museum,’ komend jaar gaan ze aan de slag met aansluiting van nieuwe musea én van nieuwe partners, nodig om verdere groei en verbetering te realiseren. Want het gaat goed: inmiddels zijn ruim 100 van de 486 Nederlandse musea aangesloten.

 

‘We zien een kennisverschil tussen de verschillende musea op het gebied van video-on demand en digitale marketingstrategie. Iedereen wil wel ‘wat’ met video en online marketing maar hoe? De dagelijkse praktijk van musea is vanzelfsprekend gericht op het maken van tentoonstellingen en minder op digitale marketing. Veel musea zijn nog zeer op print gericht om het publiek te bereiken. Wij geloven dat digitaal en print elkaar aanvullen en dat je een sterke digitale strategie moet ontwikkelen als museumsector om sterk te staan in deze tijd.’ En dat lukt. Steeds meer musea lopen warm en ook provincies, de Raad van Cultuur, het Ministerie, Rijksdienst voor het cultureel erfgoed en andere partijen zijn heel enthousiast. ‘Wij bieden de musea een collectief digitaal platform om nieuwe en bredere doelgroepen te bereiken. Samen concurreren we met andere vormen van vrijetijdsbesteding.’

 

MuseumTV blijkt een mooi huwelijk tussen geschiedenis, technologie en marketing. De historica heeft het laatste woord: ‘Ons erfgoed is zo groot, en er zijn zoveel verhalen die niet verloren mogen gaan.’

MuseumTV, erfgoed, geschiedenis, technologie, marketing

Bart Rutten, directuer Centraal Museum bespreekt twee schilderijen uit de Caravaggisten-collectie van het museum voor MuseumTV: Dirck van Baburen, De Luitspeler, en Gerard van Honthorst, De koppelaarster.
Tekst: Nicoline Smoor
Fotografie: Amy Welten

 

Amy Welten, MuseumTV, Artikel, In Good Company

Het is de missie van MuseumTV om een zo breed mogelijk publiek in aanraking te brengen met kunst en cultuur. Dit doen wij op ons gezamenlijke video on demand-platform voor de Nederlandse musea. Via onze partners brengen wij het platform actief onder de aandacht van het Nederlandse publiek.

expand_less