Sinds 1 juni zijn de musea weer open en mogen we ons weer te goed doen aan alle mooie en leerzame collecties en tentoonstellingen die de Nederlandse musea rijk zijn. Dat kan in alle rust en op veilige afstand van andere bezoekers. Iedereen kan met een rustig gevoel door het museum slenteren. MuseumTV ervaart hoe goed musea zijn voorbereid op de coronamaatregelen.

Nog voordat ik de ontvangsthal van Stedelijk Museum Alkmaar binnenloop, word ik toegesproken door een zwoele, lage stem. Uit het niets vertelt een man mij en de wachtende mensen om mij heen dat we in alle rust onze handen mogen wassen. In eerste instantie besluit ik dat ik dat zelf bepaal. De zwoele stem verdwijnt niet en herhaalt zijn instructie. Klaarblijkelijk is de stem vastberaden om bezoekers erop te wijzen de handen te reinigen. Pas later begrijp ik dat het geluid uit een video komt, waarin twee handen op hypnotiserende wijze elkaar insmeren met ontsmettingsgel. De coronamaatregelen waren mij ontgaan, waarna ik besluit toch mijn handen te wassen.

De film met toesprekende stem is onderdeel van de expositie Wellness Nietes, een tentoonstelling gemaakt omtrent de coronamaatregelen en het ‘anderhalvemetermuseum’. Dit project is op verzoek van Stedelijk Museum Alkmaar opgesteld door kunstenaarscollectief Circus Engelbregt. Door het hele gebouw vinden bezoekers elementen van Wellness Nietes, het is een aanvullende ervaring op de vaste collectie en tentoonstellingen. Deze expositie maakt op ludieke wijze de bezoekers bewust van de aanvullende maatregelen tijdens het museumbezoek. Zonder dwingende toon wordt er een bewustzijn gecreëerd van hygiëne en afstand houden. ‘Laat je raken, maar raak niks aan’, is een devies.

De gedrevenheid van de schoonmaker

De hygiëne in het museum is top. Alle zalen, tafels en deuren worden zo goed schoongemaakt dat zelfs de deurklink van een openstaande deur wordt gepoetst. In een goed vertrouwen in de mensheid ga ik ervan uit dat deze deur zojuist is geopend, maar dat mij dat toevallig is ontgaan – ondanks dat ik in die richting aan het staren ben. Wanneer ik navraag doe, blijkt die deur al de hele tijd open te staan. Een gelijktijdig gevoel van verdriet en ontzag overmeestert mij. Ontzag voor de gedrevenheid van deze schoonmaker, verdriet aangaande de nutteloosheid. Ik concludeer dat zelfs de kwetsbare groepen die worden afgeraden het museum te bezoeken, hier met een gerust hart naar binnen kunnen.

Een beperkt aantal bezoekers per dag kan van de rustgevende omstandigheid in het museum genieten. Twintig personen per half uur mogen naar binnen en maximaal 220 bezoekers op een dag. Dit is, net als in veel andere musea, minder dan het maximaal aantal toegestane bezoekers per vierkante meter. En wanneer iemand binnen is, dan is diegene vrij om net zolang te blijven als hij of zij wil en mag ie lekker ontspannen in het museum. Of knuffelen met elkaar, uiteraard op afstand. Een installatie die onderdeel is van Wellnes Nietes maakt het mogelijk. Dit valt niet te beschrijven, enkel te ervaren.

Wederom ervaart MuseumTV dat de coronamaatregelen en het anderhalvemetermuseum voordelen hebben ten opzichte van gebruikelijke tijden. Er is meer rust en ruimte voor bezoekers en Stedelijk Museum Alkmaar doet er zelfs een schepje bovenop door een expositie aan de maatregelen te koppelen. Als dit het nieuwe normaal is, valt daar uitstekend aan te wennen. Maar is het nieuwe normaal wel beter? De toegankelijkheid om een museum te bezoeken neemt af door de verplichting te reserveren, musea profiteren allerminst van deze periode en hoe schoon een museum ook is, kwetsbare groepen lopen risico. Nu is het nieuwe normaal nog vol te houden, maar ik kan niet wachten tot het ‘gebruikelijke normaal’ zijn intrede doet.