Banner hernieuwde populariteit

Zoals je in onze nieuwste video van Museum de Kantfabriek leert, zien we een hernieuwde populariteit van authentieke en historische technieken in hedendaagse kunst. Veel technieken en materialen die te vinden zijn in de kunst van nu zijn niet nieuw. Over het algemeen hebben ze een rijke geschiedenis en zijn ze nooit echt verdwenen. Wel zien we dat authentieke en historische technieken steeds meer terugkomen in de kunst die nu gemaakt wordt. In dit artikel duiken we in deze hernieuwde populariteit van de technieken en het gebruiken van kant, glasblazen en houtbewerking. Lees dus snel verder!

Kant geherintroduceerd in de kunst van nu

Kant werd origineel gebruikt ter versiering van kleding. Voor de komst van kantklosmachines en massaproductie van kant, was het maken van kant erg tijdsintensief. Dit maakte dan ook dat kant erg duur was en daardoor ook enkel toegankelijk was voor welvarende mensen. Het werd dan ook regelmatig gebruikt als teken van welzijn. Zo zie je in veel kunstwerken en schilderingen dat adel en koninklijke families kleding of accessoires hadden met kant. In veel gevallen werd kant gebruikt als een randje van versiering bij bijvoorbeeld een jurk, sluier, waaier of kraag. Nadat kant gemaakt kon worden door gebruik van kantklosmachines werd het ook toegankelijk voor vele anderen. Kant was niet langer enkel gereserveerd voor de welvarenden en werd daarom interessanter voor vele anderen. Wel zorgde de algehele toegankelijkheid van kant ervoor dat het minder gebruikt werd in kunstwerken, omdat het niet meer zo sprekend was.

Alhoewel kant nog steeds wel wordt gevonden in kleding, zien we ook dat kant in hedendaagse kunst op andere manieren terug te vinden is. Zo wordt kant gebruikt om kunstwerken van beroemde schilders, zoals Mondriaan en Escher, na te maken. Wat ook veel in opkomst is, zijn lace murals. Dit zijn muurschilderingen waarin het patroon van kant wordt verwerkt. Met spuitbussen verf wordt dit vervolgens aangebracht op muren, zoals bij Cité de la Dentelle et de la Mode. Het werk van NeSpoon, die ook deze muurschildering maakte, werd getoond in het Louvre waar zij een installatie en live schildering maakte.

Kant hernieuwd

Techniek van glasblazen: van flesjes tot beeldhouwen met glas

Glasblazen is een techniek welke al terug te vinden is aan het begin van onze jaartelling. Syriërs waren erin geslaagd om soda, zand en kalk te verhitten en tot een vloeibaar geheel te maken. Ook ontwierpen zij de blaaspijp, waarmee zij deze vloeibare massa konden vormen tot een gewenste vorm. Veelal werd deze techniek gebruikt voor het creëren van glazen, sieraden en flesjes om bijvoorbeeld zalf in te bewaren. In de 20e eeuw vinden er snelle ontwikkelingen en innovaties plaats rondom de techniek van glasblazen, waardoor men bijvoorbeeld ook in staat is om lampen te maken. Een ander bekend voorbeeld van de authentieke verwerking van glas en glasblazen zijn de diverse kunstwerken die gemaakt zijn van glas in lood of brandschilderingen.

Alhoewel de techniek van glasblazen meestal hetzelfde gebleven is over de jaren, zien we wel een hernieuwde populariteit omtrent glas. Zo wordt glasblazen niet alleen meer gebruikt voor het maken van lampen of flesjes. Chihuly laat zien dat beeldhouwen met glas ook een mogelijkheid is. Deze kunstenaar gebruikt de ouderwetse techniek van glasblazen om er nu compleet andere dingen mee te doen: het maken van sculpturen van glas. Daarnaast complementeert hij het gebruik van glas met felle kleuren en lichten. Diverse grote tentoonstellingen van Chihuly zijn ondere andere te zien geweest in het Groninger Museum.

Hernieuwde interesse glas

Houtsnijwerk en houtbewerking verwerkt in diverse kunstwerken

Net als te zien is in de geschiedenis van kant, werd houtsnijwerk en houtbewerking voornamelijk gebruikt ter versiering van een object. Zo waren er diverse kunstenaars die gedetailleerde en uitbundige houtsnijwerken toevoegden, zoals bijvoorbeeld menselijke figuren, dieren of andere objecten aan een klok, meubelstuk of balustrade. Later werden er ook houten beelden en sculpturen an sich gemaakt. Voornamelijk van realistische voorwerpen, personen of dieren.

Houtsnijwerk en houtbewerking wordt in de hedendaagse kunst veelal verwerkt in diverse kunstwerken. Vaak wordt hout niet meer gebruikt als kunstwerk an sich, maar juist geïmplementeerd in combinatie met andere technieken of materialen. Zo kan hout worden verwerkt in een schilderij of in abstracte sculpturen en beeldjes. Een nieuwe techniek van houtbewerking die veel populariteit aantrekt, is het laten uitbranden van hout in een bepaalde vorm om het vervolgens te gebruiken in een kunstwerk. In het Museum Boijmans van Beuningen zijn er diverse hedendaagse houtsnijwerken, sculpturen en kunstwerken te bewonderen.

Hernieuwde interesse hout

Authentieke technieken en nieuwe invullingen komen samen

Zoals je hebt kunnen lezen, zien we dus dat authentieke technieken een hernieuwde populariteit krijgen in de hedendaagse kunst. Technieken die al vele jaren voorkomen en een rijke geschiedenis hebben, komen samen in de kunst van nu. Soms wordt de techniek wat aangepast, zoals bij het uitbranden van hout ter houtbewerking, of er wordt een andere invulling aan gegeven, zoals glasblazen om te beeldhouwen. Op deze wijze blijven de historisch significante technieken levendig en op een interessante manier hergebruikt.