De Canon van Nederland is officieel geopend

Met een spectaculaire openingsceremonie is de Canon van Nederland gisteravond officieel geopend. Het Openlucht Museum in Arnhem biedt hiermee een compleet overzicht van de Nederlandse geschiedenis. Dit gebeurt door middel van 50 belangrijkste personen, bewegingen of thema’s interactief in beeld te brengen.

Genodigden en pers mochten de bijeenkomst bijwonen en deden dat in grote getalen. Voor de presentatie begon was er tijd voor wat onderling bijpraten waarna de tribune vulde voor de openingsshow.

Canon van Nederland, Rijksmuseum, MuseumTV, Sfeerbeeld

De presentatie werd ingeluid door gastsprekers Rik van de Westelaken, Jan Marijnissen en Willem Bijleveld. Van de Westelaken begon met wat voor hem het belang van geschiedenis inhoudt. “Geschiedenis is kennis, kennis is macht.”

Jan Marijnissen over het belang van deze expositie

Jan Marijnissen heeft zich namens de SP jarenlang ingezet voor het belang van geschiedenis en de komst van een Nationaal Historisch Museum en was dan ook erg gelukkig met de opening van de Canon van Nederland. “Als je de wereld beziet zonder historisch besef en kennis kan je grote vergissingen maken.” Ook sprak hij zijn zorgen uit over de “marginalisering” van het geschiedkundig onderwijs in Nederland. De canon kan daarom ook ingezet worden als excursie voor middelbare scholen

Canon van Nederland, MuseumTV, Jan Marijnissen, Rik van de Westelaken, Willem van Bijleveld, Openlucht Museum

Trotse pauw Willem Bijleveld

Willem Bijleveld kwam als directeur van het Openlucht Museum superlatieven tekort om zijn project te beschrijven. “We waren het museum van het dagelijks leven in de 19e en 20e eeuw en na vandaag verbreden we ons als museum van de Nederlandse geschiedenis.” Hij legde uit wat de bezoekers zoal kunnen verwachten. “Door middel van tien periodes plaatst de expositie je van het heden terug in de tijd.” Bijleveld kreeg ook de lachers op zijn hand toen hij met gevoel voor zelfspot niet kon stoppen met de bewieroking van dit project. “Het is de Mount Everest van de presentatietechnieken in het museale veld.”

Opening

Vervolgens was er tijd voor wat muziek, dans en acteurs om de aanloop naar het aftellen tot de officiële opening te verzorgen. Na een spectaculaire show werd de expositie samen met burgemeester Ahmed Marcouch geopend. De genodigden konden als gelukkige eerste bezoekers naar binnen.

Dit weekend open voor bezoekers

De opening was het eind van een lang proces. Het project is in 2006 in gang gezet en dat maakte de opluchting en trots op de officiële opening groot. Vanaf vandaag is de expositie voor het publiek geopend en kinderen tot en met 14 jaar mogen dit weekend gratis naar binnen.