De Casteelse Poort

kinderen onder begeleiding Gratis
star_border Niet te zien op MuseumTV

De Casteelse Poort

De Casteelse Poort is een museum in Wageningen en wil als cultuurhistorisch centrum mensen kennis laten maken met het rijke verleden van deze stad.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over De Casteelse Poort

witregel

Collectie

Het museum heeft een grote collectie die de rijke historie van Wageningen mooi weerspiegeld. Zo kun je als bezoeker verschillende dingen bewonderen, zoals een archeologische verzameling, middeleeuwse objecten, het kasteel van Wageningen, een topografisch-historische collectie (schilderijen, prenten, tekeningen), de steenfabricage, tabaksindustrie en drukkerijen, de Wageningse Universiteit en Researchcentrum en de Tweede Wereldoorlog in Wageningen

De Casteelse Poort heeft twee vaste tentoonstellingen. Deze laten het beeld van toen en nu van Wageningen zien. Onderwerpen die expliciet worden uitgelicht zijn het ontstaan van de vestingstad, de wisselvallige eeuwen daarna en De Vrede van Wageningen in 1945.

Tijdelijke exposities

Het museum organiseert diverse tijdelijke exposities. Een daarvan is de tentoonstelling uit 2019 over Eppo Doeve (1907-1981). Eppo was een van de bekendste Nederlandse tekenaars uit zijn tijd. Hij staat bekend om zijn affiches, boekomslagen, vignetten, illustraties in romans en dichtbundels, spotprenten, politieke en journalistieke tekeningen, advertenties en illustraties bij reisverslagen. Eppo had een talent voor het eigen maken van elke stijl. In de jaren veertig dook hij ook in de wereld van de magisch realistische stijl.

Wat minder mensen weten is dat zijn carrière in Wageningen begon. Daar wordt in het museum ook speciaal aandacht aan gegeven. Verder werd er nog nooit eerder vertoond werk van Eppo tentoongesteld.

De beste stukken

De Casteelse Poort heeft een aantal hele bijzondere voorwerpen die ze tentoonstellen. Om een paar voorbeelden te noemen; een vroegmiddeleeuwse gesp, een Veluwse klokbeker en de capitulatie pen.

Bekijk hier een overzicht van de Nederlandse musea.