Museum Oud-Oosterhout

Museumkaart Gratis
starTe zien op MuseumTV

Museum Oud-Oosterhout

Oosterhout: een dorpje in de Noord-Brabantse provincie. Een dorpje met een rijke geschiedenis tussen 1900 en 1950. Maar wat weten we nou écht van die geschiedenis af? In het Brabants Museum Oud-Oosterhout kom je hier van alles over te weten. Het museum neemt je mee naar de vorige eeuw. Ervaar hoe Oosterhout er vroeger uit zag of leer hoe de mensen er toen leefde.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over Museum Oud-Oosterhout

witregel

Een priegelwerk tot in de puntjes

Het museum is opgedeeld in drie verschillende gedeeltes. In ieder gedeelte is iets anders te beleven. Van een miniatuurpark tot een binnenmuseum. Dit maakt een uitstapje naar het Brabants Museum Oud Oosterhout in elk seizoen gunstig. Van een klein kerkje tot fabrieken, boerderijen en andere huisjes. In een parkje in het Brabants Museum Oud-Oosterhout is de stad precies nagebouwd, maar dan in het klein. Aan de hand van 270 verschillende miniaturen krijg je als bezoeker een goed beeld van het dorp rond de 20e eeuw. Het klopt tot in de details. Van de dakgoten tot het haantje op de kerk. Zelfs de inrichtingen van de etalages kloppen! De op schaal nagebouwde gebouwen, gebouwd op een schaal van 1 tot 20, zijn door verschillende vrijwilligers met de hand gemaakt. Een echt priegelwerk. De miniaturen zijn te bewonderen van april tot en met oktober. In de wintermaanden worden de miniaturen opgeslagen en onderhouden.

Oude ambachten herleven

Als je daar nog niet van onder de indruk bent, of mocht het weer misschien niet in je voordeel zijn, dan laat de rest van het museum je zeker versteld staan. Breng bijvoorbeeld een bezoekje aan de Vlaamse Schuur, een oorspronkelijke schuur uit 1739. Binnen leer je alles over oude ambachten, zoals houtbewerking, schoenmakerij, de smederij en nog veel meer. In het Binnenmuseum wordt je echter pas écht ondergedompeld in het leven van begin 1900. Baan je een weg door verschillende ruimtes, met ieder een ander thema. Neem een kijkje in de authentieke drukkerij of verken hoe een school er in die tijd uitzag.

Voor jong en oud

Het Brabants Museum Oud-Oosterhout is een echt museum voor het hele gezin. Naast deze drie gedeeltes en een expositieruimte, worden er namelijk ook genoeg activiteiten voor kinderen georganiseerd. Van speurtochten tot Oud-Hollandse spelen, zoals steltlopen, vier op een rij en hoepelen. Een echt museum voor jong en oud.

Jouw bezoek aan Museum Oud-Oosterhout

Wil je het museum zelf bezoeken? Bekijk dan de praktische informatie aan de linkerkant van deze pagina. Voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande evenementen ga je naar de website van het museum. Om alvast een voorproefje te krijgen, bekijk je onze korte documentaire.