Boomkwekerijmuseum

Jongeren (tot 18 jaar)€3.50
Kinderen (tot 12 jaar) Gratis
Museumkaart Gratis
De openingstijden zijn seizoensgebonden. Ga voor de meest actuele informatie naar de website van het museum. Tickets
star_border Niet te zien op MuseumTV

Boomkwekerijmuseum

Van verharde wegen en dicht op elkaar staande gebouwen, loop je zo een stukje natuur in. Het lijkt bijna misplaatst. Een groen gebied tussen zulke grote steden als Utrecht en Rotterdam in. Wie in de Randstad woont is vast wel bekend met het Groene Hart. Een toepasselijke naam, want het ziet er ook haast uit als een hart. Het grote groene gebied met veel open ruimte is omringd met dichtbevolkte stedelijke gebieden. Juist om deze redenen is het niet raar dat in dit gebied zich het Boomkwekerijmuseum bevind. Midden in het Groene Hart ligt het plaatsje Boskoop: een van de belangrijkste boomkwekerij gebieden ter wereld.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over Boomkwekerijmuseum Boskoop

witregel

Je zal er dus ook niet raar van opkijken als er wordt gezegd dat Boskoop een rijke geschiedenis heeft in de boomkwekerij. Een geschiedenis die juist extra wordt belicht in het Boomkwekerijmuseum. Van oude gereedschappen en werktuigen tot verschillende soorten manden. In het Boomkwekerijmuseum wordt aan de hand van oude objecten een goed beeld van de geschiedenis geschetst. Wanneer je een kijkje in de boomkwekerswoning neemt, zal het al snel lijken alsof de tijd hier stil heeft gestaan. De woning bevat nog zijn originele bedsteden en is ingericht alsof er nog altijd een gezin woont. Als bezoeker krijg je zo gelijk een indruk over de leefwijze van een boomkwekersgezin rond 1900.

Museumkwekerij

Naast de boomkwekerswoning bevinden zich nog twee gebouwen, die aan de hand van een glazen kasvormige constructie met elkaar zijn verbonden. De loods en museumkwekerij maken het plaatje helemaal af. Historische plantenrassen, zoals oude appel- en perenrassen waaronder de Schone van Boskoop. Maar ook bekende en minder bekende rozensoorten zoals de groene roos ‘Viridiflora’ uit 1856. Er zijn hier verschillende planten te vinden die ook voorkwamen op de kwekerij in 1900.

Jouw bezoek aan Boomkwekerijmuseum Boskoop

Wil je het museum zelf bezoeken? Bekijk dan de praktische informatie aan de linkerkant van deze pagina. Voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande evenementen ga je naar de website van het museum.