Amsterdam Pipe Museum

ICOM€2.50
star_border Niet te zien op MuseumTV

Amsterdam Pipe Museum

Rokende ouders, grootouders, collega’s of vrienden. Misschien rook je zelf ook wel. Een typische rookcultuur waar de laatste paar jaar pas echt verandering in komt. Roken was voorheen namelijk hartstikke normaal. We beseffen het ons waarschijnlijk niet vaak, maar het was vroeger zo normaal dat het zelfs van belang was voor verschillende culturen. Absoluut niet raar, want de rookcultuur bestaat dan ook al ruim 2.500 jaar!Het was dankzij Columbus dat er tabak vanuit Centraal- en Zuid-Amerika over de wereld werd verspreid. Door de jaren heen hebben verschillende culturen het roken zich eigen gemaakt. Van materiaalkeuze, vormgeving en decoratie tot het gebruik van de pijp voor tradities, statusbehoefte en kunstzinnige uitingen. Een rijke en multiculturele geschiedenis waar extra aandacht aan wordt besteed in het Amsterdam Pipe Museum.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over het Amsterdam Pipe Museum

witregel

Stichting Pijpenkabinet

In 1989 in Leiden werd de Stichting Pijpenkabinet opgericht. Het was deze stichting die uiteindelijk het initiatief nam voor de oprichting van het museum. Alhoewel het begon als een particulier initiatief voor verschillende verzamelaars, groeide het al snel uit tot een openbaar museum. In 1995 vond de stichting dan ook de huidige huisvestiging in Amsterdam en werd het museum officieel geopend voor het publiek. Dit was het begin van het Amsterdam Pipe Museum.

Een bedreigde cultuur

Het museum is ontstaan vanuit het besef dat er in Nederland geen systematisch verzamelbeleid bestaat voor de materiële cultuur van de rookpijp, de ambacht hier achter of de tradities die bij deze cultuur komen kijken. Juist om deze reden wordt het Amsterdam Pipe Museum gezien als bewaker van de rookcultuur binnen Collectie Nederland.

Niet alleen dient het museum als bewaker van de rookcultuur, maar het streeft ernaar om het internationale centrum op het gebied van rookcultuur en de tabakspijp te worden. In het museum wordt daarom extra aandacht geschonken aan de ‘worldwide culture of smoking’. Kijk voor meer informatie op de website.