Het Gouverneurshuis

Rembrandtkaart Gratis
starTe zien op MuseumTV

Het Gouverneurshuis

Het Gouverneurshuis is een historisch museum in het hart van de kleine vestingstad Heusden aan de Maas. Het museum, opgericht in 1964, is sinds 1985 gevestigd in een monumentaal pand daterend uit 1592. Het museumcomplex bestaat uit een hoofdhuis en bijgebouwen, waaronder een wijnschuur en een bedeelhuisje, en is omgeven door een prachtige neoclassicistische tuin. De waterput, een kruidentuin, een kleine boomgaard, het uitzicht op de kerk en een rondeel geven de locatie de sfeer van een beschermd hofje of kloostertuin.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over Het Gouverneurshuis

witregel

Hensbekers en zilveren munten

De vaste collectie van het museum weerspiegelt de geschiedenis van het Land van Heusden en Altena. Deze geschiedenis wordt verteld aan de hand van verschillende historische objecten, waaronder prenten en schilderijen, stad- en landkaarten, maquettes van Heusden en waardevolle waterschapsglazen, de zogeheten hensbekers. In 1981 werden er in het nabijgelegen Herpt 163 zilveren munten opgegraven. Deze dateren uit het eind van de 17e eeuw. Een deel van deze munten is in het museum te zien. In 2011 werd er in de vesting Heusden nog een bijzondere vondst gedaan. Bij graafwerkzaamheden stuitten bouwvakkers op een pot met daarin 67 zilveren betaalmunten.

De meest aangename plek van Heusden

Heusden ontwikkelde zich in de vorige eeuw tot een waar kunstenaarsstadje. Na de Tweede Wereldoorlog kende de stad een grote bloei op het gebied van kunst en cultuur. Veel culturele initiatieven begonnen op te komen, waaronder de vestiging van een aantal kunstgalerieën. De Gouverneurstuin wordt ook wel gezien als de meest aangename plek van Heusden. Een tuin vol fruitbomen, rozenperken en bankjes waar het goed toeven is. Daarnaast leent de tuin zich uitstekend voor een openluchtconcert en een mooie wandeling! Een plek waar je dus even helemaal tot rust kan komen.

Jouw bezoek aan Het Gouverneurshuis

Het Gouverneurshuis is niet alleen een plek om te genieten van kunst en cultuur, maar ook om te ontspannen in een prachtige omgeving. Het museum is gelegen in het centrum van de stad, en is daarmee gemakkelijk bereikbaar voor bezoekers. Wil je het museum met je eigen ogen gaan bekijken? Bereid je bezoek dan voor met behulp van de praktische informatie aan de linkerkant van deze pagina. Om alvast een voorproefje te krijgen bekijk je de korte documentaire die we er maakten. Voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande evenementen ga je naar de website van het museum.