Jan Visser Museum

Vrijdag Gesloten
Zaterdag Gesloten

Kinderen (tot 12 jaar)€1.50
De openingstijden van het museum zijn seizoensgebonden. Voor de meest actuele informatie ga je naar de website van het museum.
starTe zien op MuseumTV

Jan Visser Museum

Het Jan Visser Museum, vernoemd naar de gepassioneerde verzamelaar Jan Visser, werpt een boeiende blik op de landbouwwerktuigen die ooit de Brabantse zandgronden doorkliefden. In dit artikel zullen we de unieke collectie van het museum verkennen, die fungeert als een tastbaar bewijs van het boerenleven tussen 1850 en 1950.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over het Jan Visser Museum

witregel

De getuigenis van boerenarbeid

De kern van het museum is de verzameling landbouwwerktuigen, hoofdzakelijk gebruikt op de vruchtbare Brabantse zandgronden. Deze indrukwekkende collectie dient als materiële getuigenis van de boerenstand gedurende een cruciale periode in de Nederlandse geschiedenis. Van handploegen tot oogstmachines, elk stuk draagt bij aan het levend houden van de agrarische geschiedenis. Hoewel het Jan Visser Museum niet uniek is in zijn focus op landbouwwerktuigen, onderscheidt het zich door zijn uitzonderlijke volledigheid. De continuïteit van het museum is te danken aan het onschatbare vrijwilligerswerk dat hieraan is gewijd. In een tijd waarin musea soms verdwijnen, blijft het Jan Visser Museum bloeien, gedreven door een gemeenschap van toegewijde individuen.

Een compleet beeld

Niet beperkt tot landbouwwerktuigen, presenteert het museum ook een scala aan huisraad en religieuze voorwerpen. Hierdoor ontstaat een complete representatie van het boerenwerk en gezinsleven tussen 1850 en 1950. Het is deze alomvattende benadering die het het museum onderscheidt, en het waardevol maakt voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van het boerenleven.

Uitbreiding van de collectie in 1998

In 1998 onderging het museum een interessante uitbreiding met de toevoeging van oude ambachten aan de collectie. Bezoekers kunnen nu een bakhuis verkennen waar op speciale dagen vloerbrood wordt gebakken. Naast dit culinaire avontuur omvat de collectie ook een koperslagerij, een smederij en tentoonstellingen van ambachten zoals schoenmakers-, slagers- en timmermansgereedschappen.

Het museum op de Keizerin Marialaan

In 2006 opende het Jan Visser Museum een nieuw onderkomen op het terrein aan de Keizerin Marialaan. Hier krijgen bezoekers de kans om historisch materieel van de Helmondse gemeentebrandweer te bewonderen. Opvallende stukken, zoals een zuig-pers handpomp uit 1760 en een zeldzame gele ladderwagen van het Engelse merk Commer, maken de ervaring uniek in Nederland.

Jouw bezoek aan het Jan Visser Museum

Voor diegenen die het museum willen bezoeken, zijn de openingstijden, tentoonstellingen en andere relevante informatie gemakkelijk toegankelijk op de officiële website van het museum. Plan uw bezoek en ontdek de rijke geschiedenis die deze unieke plek te bieden heeft. Om alvast een voorproefje te krijgen, bekijk je onze korte documentaire.