Museum Jan Cunen

VriendenLoterij VIP-KAART Gratis
starTe zien op MuseumTV

Museum Jan Cunen

Het monumentale pand van Museum Jan Cunen, een waardevol stuk erfgoed dat teruggaat tot 1888, draagt de rijke geschiedenis van Oss met trots. Arnold van den Bergh, de visionaire opdrachtgever achter dit prachtige bouwwerk, gaf het de naam van zijn dochter Constance. Een naam die door de jaren heen getuige was van veranderingen, net zoals het pand zelf.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over Museum Jan Cunen

witregel

Een overdracht van erfgoed

Opmerkelijk genoeg verkocht Arnold van den Bergh het pand na korte bewoning aan Arnold Jurgens, een bekende figuur vanwege zijn wereldwijde productie van ‘fabrieksmatige’ kunstboter. Het pand transformeerde onder zijn bewind en kreeg de naam ‘Villa Johanna’, een eerbetoon aan zijn vrouw en moeder. Deze naam, als een echo uit het verleden, weerklonk gedurende 90 jaar. Het lot van de villa nam een nieuwe wending in het tweede decennium van de twintigste eeuw, toen het diende als het stadhuis van Oss tot 1974. Echter, de jaren zestig brachten verandering. Villa Johanna werd te klein als gemeentehuis, en in mei 1974 werd het nieuwe stadhuis betrokken. Hier ontstonden de eerste kiemen van museumdromen.

Een museum nieuwe stijl

De jaren zeventig brachten plannen om Villa Johanna om te vormen tot een museum, maar de hoge kosten stelden deze ambitieuze plannen uit. Pas in 1977 en 1978 werden twee educatieve projecten als proef uitgevoerd, en met succes. Het bleek dat er een groeiende behoefte en belangstelling was voor een museum nieuwe stijl, dat diep geworteld zou zijn in de lokale geschiedenis.

Jan Cunen: de visionair achter de visie

Jan Cunen, geboren in 1884, speelde een cruciale rol in de latere transformatie van Villa Johanna. Als lid van een vooraanstaande Osse familie en een actieve schrijver over de geschiedenis van Oss, was zijn betrokkenheid van onschatbare waarde. In 1929 aanvaardde hij een functie bij het rijksarchief in ‘s-Hertogenbosch, waar hij tot 1932 het Osse gemeentearchief ordende.

Drie pijlers van de culturele schatkamer

De collectie van Museum Jan Cunen weerspiegelt de diepte van de lokale geschiedenis en kunst. Drie pijlers dragen bij aan deze culturele schatkamer: 19e- en vroeg-20e-eeuwse kunst, hedendaagse kunst en het Verhaal van Oss. Als een bijkomende schat herbergt de collectie ook de Streekhistorische collectie, waardoor het museum een onmisbare schakel wordt in het behoud van het lokale erfgoed.

Jouw bezoek aan Museum Jan Cunen

Wil je het museum zelf bezoeken? Bereid je dan voor met behulp van de praktische informatie op deze pagina. Voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande evenementen ga je naar de website van het museum. Om alvast een voorproefje te krijgen, bekijk je onze korte documentaire.