Museum Klooster Ter Apel

Museumkaart | ICOM Gratis
starTe zien op MuseumTV

Museum Klooster Ter Apel

Museum Klooster Ter Apel is een uit de 15e eeuw daterend voormalig klooster in de provincie Groningen. In 1465 werd begonnen met de bouw van het klooster.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over Museum Klooster Ter Apel

witregel

Stormen, branden en hoge kosten

Het klooster ligt op een beboste zandrug langs de eeuwenoude handelsroute van Münster naar Groningen. Stormen, brand en hoge onderhoudskosten zorgden voor grote problemen in de eeuwen na 1600. Veel van het oude klooster ging helaas verloren maar dankzij een herstelplan is nog een hoop gerestaureerd. Sinds 1992 behoort Museum Klooster Ter Apel tot de UNESCO Top 100′ van onroerende objecten in Nederland.

Elementen van het kloosterleven

Het museum heeft zowel permanente als wisseltentoonstellingen. In het museum waan je je in de middeleeuwen. Geschiedenis en kunst komen samen in Klooster Ter Apel. Binnen kan men middels foto’s, video’s en teksten niet alleen leren over de kloostergeschiedenis maar ook over het gebied Westerwolde. In de voormalige kapittelzaal is een origineel plafond met gotisch houtsnijwerk te zien en in de kloostergangen bevinden zich nog fragmenten van de oorspronkelijke glas in lood ramen. Het hoogtepunt blijft echter de kloosterkerk. Hier zijn nog elementen aanwezig die laten zien hoe het kloosterleven was.

Kruidentuin van het museum

Je betreed een compleet andere wereld wanneer je vanuit de kruisgang van het klooster de Kruidentuin binnenstapt. Kleine perken, omringt door buxushaagjes en kleine paadjes met fijn grind.  Laat je verrassen door de geuren en kleuren van de ruim 200 geneeskrachtige kruiden, keukenkruiden en verfplanten die de tuin rijk is.

Jouw bezoek aan Museum Klooster Ter Apel

Wil je het museum zelf bezoeken? Bekijk dan de praktische informatie aan de linkerkant van deze pagina. Voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande evenementen ga je naar de website van het museum. Om alvast een voorproefje te krijgen, bekijk je onze korte documentaire.