De collectie van het Noord-Veluws Museum

In de korte documentaire De collectie van het Noord-Veluws Museum neemt het museum je in een vogelvlucht mee door hun collectie. Leer meer over het Hollands Impressionisme of de kunstenaarskolonie op de Veluwe en kom erachter of het Noord-Veluws Museum het bezoeken waard is.

Het Noord-Veluws Museum in Nunspeet ligt aan de rand van de Veluwe. Tussen 1880 en 1950 was er hier sprake van een kunstenaarskolonie. Het museum toont werken van schilders uit het Hollands Impressionisme die voor het grote publiek relatief onbekend zijn.

De collectie van het Noord-Veluws Museum

De schilders uit de grote steden, met name schilders van de Haagse School wilden de drukte en de industrialisatie van de stad ontvluchten en trokken naar de natuur – de Veluwe – toe. Ze begonnen in de buitenlucht te schilderen. François Pieter ter Meulen was een bekende schapenschilder. Hij nam collega-schilders mee naar Nunspeet, en dat inspireerde mensen om de Veluwe als onderwerp voor hun schilderijen te kiezen. Andere succesvolle kunstenaars die neerstrijken op de Veluwe waren onder andere Jan van Vuuren, Jos Lussenburg en Arthur Briët.

Voor meer informatie over het verhaal van het Noord-Veluws Museum bezoek je de website van het museum. Een overzicht van andere musea vind je op deze pagina

Noord-Veluws Museum

Jeugd 6 t/m 18 jaar€6.00