Joods Museum

Kinderen (0 t/m 5 jaar) Gratis
starTe zien op MuseumTV

Joods Museum

Het Joods Museum in Amsterdam is onderdeel van het Joods Cultureel Kwartier (JCK). Het museum is gevestigd in vier monumentale synagogen en vertelt het verhaal van het Nederlandse Joodse leven in al haar facetten: van het verleden en van het heden. Voorheen stond het museum bekend als het Joods Historisch Museum.

witregel

Drie dingen die jij moet weten over het Joods Museum

witregel

Uiteenlopende tentoonstellingen in meerdere locaties

De collectie van het museum bestaat onder andere uit gebruiksvoorwerpen, schilderijen, films en 3D-presentaties. Naast de vaste collectie worden er ook altijd tijdelijke tentoonstellingen georganiseerd. Een ticket voor het museum kun je voor alle locaties (Joods Museum, Kindermuseum, Portugese Synagoge, Hollandsche Schouwburg, Nationaal Holocaust Museum I.O., Ets Haim) van het Joods Cultureel Kwartier gebruiken.

Met zijn tijd mee

Het museum heeft als voornaamste taak om het verhaal van het Joodse leven over te brengen aan zoveel mogelijk mensen. Dit doet het niet alleen door het presenteren van een uitgebreide collectie op meerdere locaties, maar ook door te experimenteren met andere vertelvormen dan tentoonstellingen alleen. Zo luister je op de website van het museum eenvoudig naar de podcasts die het maakte rondom de thema’s ‘Joods Berlijn’ en ‘De Man met de Rammelaars’. Daarnaast kun je in het Joods Virtueel Kwartier rondleidingen volgen door tentoonstellingen, grasduinen in de online collectie en artikelen en interviews lezen.

Jouw bezoek aan het Joods Museum

Het Joods Museum Amsterdam bevindt zich in het centrum van onze hoofdstad. Het museum is gemakkelijk te bereiken met het openbaar vervoer. Ook is een bezoek aan het museum aan te raden als u bijvoorbeeld een bezoek brengt aan het Rembrandthuis of de Hermitage Amsterdam. Beide musea bevinden zich namelijk op een steenworp afstand van het Joods Museum. Parkeren bij het museum is ook geen probleem door de drie parkeergarages die zich in nabije afstand van het museum te vinden zijn. Het museum en de bijbehorende locaties zijn overigens rolstoelvriendelijk, waardoor een bezoekje ook goed te doen is als je minder mobiel bent. Voor alle actuele informatie over de lopende tentoonstellingen en geplande evenementen bezoek je de website van het museum.