De Randstad barst van de leuke musea! MuseumTV heeft een top 10 gemaakt van de leukste musea in de Randstad om met het hele gezin te bezoeken. Of je nu jong of oud bent, van kunst, cultuur, geschiedenis of techniek houdt, liever kijkt, leert of juist doet: er is voor ieder wat wils!

(klik op de foto’s voor een preview van het museum door middel van onze video’s ?)

1. Scheepvaartmuseum | Amsterdam

Het Scheepvaartmuseum biedt een leuk én leerzaam dagje uit voor jong en oud! Door middel van interactieve tentoonstellingen leer je van alles over vijfhonderd jaar aan maritieme geschiedenis in Nederland. Klim aan boord van het VOC-schip ‘Amsterdam’ (met een VR-bril en in de replica!), speel op een enorm bordspel en maak een levensecht ritje naar de Amsterdamse haven.

Het Scheepvaartmuseum

Replica van VOC-schip Amsterdam

2. Van Gogh Museum | Amsterdam

Wie kent hem niet? Vincent van Gogh: de man met het afgesneden oor en de kleurrijke werken met de duidelijke penseelstreken. Niet alleen bewonder je in het Van Gogh Museum zijn werk, maar leer je ook meer over zijn turbulente leven en zijn inspiratiebronnen. Open ‘De koffer van Vincent’ en ontdek samen de schilderijen in het museum aan de hand van kijk- en doe-opdrachten. Of doe in het weekend mee met een leuke kinderworkshop, ga op onderzoek uit met de speurtocht of leer de leukste weetjes met de Familierondleiding!

Creatief aan de slag!

3. Rijksmuseum | Amsterdam

Dwaal uren door het Rijksmuseum langs de ontelbare schilderijen, tekeningen, prenten, kabinetten, glazen, beelden en wapens. In het museum is voor iedereen wel iets boeiends te zien! Voor families is er ook van alles te doen. Laat je creativiteit de vrije loop gaan in ‘Rembrandts Tekenles’, krijg met Snapguide een rondleiding van een BN’er of ontrafel alle geheimen van het Rijksmuseum in een digitaal familiespel.

Rijksmuseum: Alle Rembrandts

Tentoonstelling ‘Alle Rembrandts’

4. CoBrA Museum | Amstelveen

Het CoBrA Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen is hét museum op het gebied van de CoBrA-beweging: een internationale beweging die in Nederland een ware revolutie veroorzaakte. Leden van CoBrA lieten zich onder andere inspireren door de creativiteit van kinderen. Geen wonder dus dat het museum ook bij veel kinderen favoriet is met al die vrolijke kleuren en herkenbare figuren. Geïnspireerd na een bezoekje? In Atelier CoBrA kun je je creativiteit de vrije loop laten gaan!

CoBra Museum: kunst kijken

Inspiratie voor en door kinderen

5. Frans Hals Museum | Haarlem

In het Frans Hals Museum maak je kennis met één van de bekendste Haarlemse schilders uit de Gouden Eeuw: Frans Hals. Hals was een echte vernieuwer voor zijn tijd en zette met zijn kunst Haarlem op de kaart in de kunstwereld. Met het familieboekje speur je op de grote doeken naar de kleinste details. Naast kunst kijken kun je ook ontdekken hoe het is om zelf kunstenaar te zijn, maak je favoriete werk na op de tekentafel!

Frans Hals schilderij

Oog in oog met Hals’ meestwerken

6. Teylers Museum | Haarlem

Wist je dat het Teylers Museum het oudste museum van Nederland is? In de Verlichting werd het museum opgericht om kennis te delen over kunst en wetenschap. Vroeger bestond het uit een laboratorium en atelier. Nu kijk je er je ogen uit in zalen vol vitrines met duizenden voorwerpen en kun je de meest mooie kunstwerken bewonderen. Ook zijn er dieren in het museum verstopt! Vind ze allemaal met één van de twee kinderspeurtochten en verdien een leuk cadeautje!

Teylers Museum

De Ovale Zaal: oudste museumzaal van Nederland

7. Sonnenborgh | Utrecht

Sonnenborgh is een museum en sterrenwacht in één. Laat je in Sonnenborgh verwonderen door het oneindige heelal, de sterren en planeten. Op alle zondagen en Sterrenkijkdagen kun je door één van de drie reusachtige telescopen turen. Elke eerste zondag van de maand is de ‘Super Sunday Solar Science Show’. Experimenteer, doe proefjes en leer zo van alles over de werking van de zon!

Sonnenborgh

Turen door de telescoop

8. Spoorwegmuseum | Utrecht

Het Spoorwegmuseum is het ideale gezinsuitje waar het om beleving draait! In het museum reis je terug in de tijd en leer je in verschillende attracties van alles over de Nederlandse spoorwegen over een periode van 175 jaar. Maak bijvoorbeeld een spannend ritje in het donker langs allerlei stalen monsters, doorsta De Vuurproef, daal af in een oude kolenmijn of wordt een echte treinexpert in het Techlab.

Spoorwegmuseum

De spannende Vuurproef

9. Beeld en Geluid | Hilversum

Beeld en Geluid heeft één van de grootste audiovisuele collecties van Europa! Van de geschreven krant, radio en televisie tot websites en games. In het museum ontdek je de wereld van de media door er zelf mee aan de slag te gaan. Met een ring die je van het museum krijgt, kun je al je activiteiten ook na je bezoek herbeleven. Ook de huidige tentoonstelling Serieus Grappig (t/m 8 september 2019) is interessant voor het hele gezin!

Beeld en Geluid.

Serieus grappig! Foto: Jorrit Lousberg

10. Rijksmuseum Boerhaave | Leiden

In Rijksmuseum Boerhaave duik je in de wereld van de wetenschap en geneeskunde. Het museum toont vijf eeuwen aan Nederlandse wetenschapsgeschiedenis. Bewonder het microscoopje van Antoni van Leeuwenhoek, ga op expeditie naar Schateiland Boerhaave of speel net als Sahil Amar Aïssa de Bingo Battle!

Kijk snel de Bingo Battle-aflevering van Sahil in Rijksmuseum Boerhaave en download je eigen bingokaart www.bingo-battle.nl Heb jij straks de snelste tijd?

Rijksmuseum Boerhaave

Versla Sahil met de Bingo-Battle